دکتر مسعود دهقانی عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: طرح ملی ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال ویژه اتباع خارجی طی هفته های جاری همزمان با سراسر کشور در شهرستان آران و بیدگل اجرا شد.
وی با اشاره به اجرای این طرح در دو نوبت در سال 96 تصریح کرد: نوبت دوم این طرح در اردیبهشت ماه امسال اجرا خواهد شد.
وی با بیان این که با انجام عملیات کنترلی در کشور هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است افزود: متاسفانه در کشورهای افغانستان و پاکستان این بیماری گزارش شده است.
دهقانی ادامه داد: برای تایید ریشه کنی بیماری و حفظ وضعیت کنترلی لازم است تا کودکان زیر 5 سال اتباع خارجی طی دو نوبت در سال با قطره فلج اطفال واکسینه شوند.
به دنبال اجرای موفق برنامه ریشه کنی آبله، سازمان جهانی بهداشت در سال 1988 برنامه ریشه کنی جهانی فلج اطفال تا سال 2000 را تصویب کرد.
هرچند هدف اولیه ریشه کنی تا سال 2000 محقق نشده، اما موفقیت های فراوانی به دست آمده، زیرا تا قبل از اجرای برنامه ریشه کنی ، روزانه حدود یک هزار نفر دچار فلج اطفال می شدند که این تعداد به 416 مورد در سال 2013، 359 مورد در سال 2014 و 74 مورد در سال 2015 کاهش یافته است.
فلج اطفال ( Poliomyelitis)، نوعی بیماری حاد ناشی از عفونت با ویروسِ پولیو است که این ویروس فقط از انسان به انسان منتقل می شود.
دو نوع واکسن جهت پیشگیری از این بیماری وجود دارد که شامل واکسن تزریقی (Inactivated polio vaccine) و واکسن خوراکی (live oral polio vaccine) است.
واکسیناسیون بر ضد فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی بر اساس برنامه ایمن سازی همگانی کودکان مصوب کمیته کشوری ایمن سازی وزارت بهداشت ودرمان از سال 1373 در ایران آغاز شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.