به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، آیت الله سید علی یثربی در سال 1311 ه.ق. در کربلا چشم به جهان گشود و در 5 سالگی به کاشان آمد و در کاشان علم را نزد پدر و دیگران آموخت و در سال 1331 ه.ق. به جهت فراگیری علم به نجف رهسپار شد.

آیت الله یثربی در سال 1341 ه.ق. به قم عزیمت کرد و در جلسات درس و بحث حاج شیخ عبدالکریم شرکت و خود نیز در آنجابه تدریس پرداخت و از شاگردان این دوره وی می‌توان به آیات عظام، امام خمینی ، سید محمد یزدی معروف به داماد ، سید شهاب الدین مرعشی نجف، شیخ هاشم آملی و غیره اشاره کرد.

این عالم مجاهد پس از فوت پدر در سال 1347 ه.ق. به جهت بر عهده گرفتن سرپرستی خانواده به کاشان بازگشت و در این شهر سکونت یافت و عده‌ای از علمای به نام معاصر از شاگردان وی محسوب می‌شوند و همچنین رساله عملیه معظم له به نام سفینه النجاه در سال 1335 ه.ش. به چاپ رسید و آثار دیگر وی جزواتی در اصول و حاشیه بر عروه الوثقی است.

سرانجام این چهره علمی و عالم مجاهد در تاریخ پنجم رجب 1379 برابر با 13 دی ماه سال 1338 بدورد حیات گفت و در زیارت حبیب ابن موسی (ع) در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.

حجت الاسلام عندلیب شامگاه دوشنبه در مراسم سالگرد آیت الله سید علی یثربی اظهارداشت: کاشان پس از اسلام پایگاه تشیع، علم، تقوا و فضیلت است و مرحوم آیت الله یثربی یک شجره طیبه از تاریخ کاشان است؛ کسی که حیات طیبه داشت و حیات طیبه نیز به ارمغان آورد.

این استاد حوزه افزود: در روایات علم را مایه زندگی معرفی کرده‌اند و عالم حی و زنده نشان داده می‌شود و به همین جهت است که عالم مرگ ظاهری دارد اما مرگ واقعی برای وی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: علم عالمانی همچون مرحوم آیت الله یثربی که از مکتب اهل بیت سرچشمه می‌گیرد و ریشه در قرآن و عترت داشته باشد همواره زنده است و همچنین مرگ یک عالم در حقیقت فروریختن بخشی از زمین است.

عندلیب ضمن اشاره به شهادت امام هادی (ع)‌ ابراز داشت: باید ولایت را بشناسیم و دو زیارت جامعه کبیرة و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر را به دقت بخوانیم که اینها منبع حیات مرحوم آیت الله یثربی است و منبع علم وی نیز از این زیارت‌ها گرفته شده است.

این استاد حوزه، امام را گنج و نیز گنج بان علم الهی دانست و بیان کرد: علما و حوزویان از چنین علمی سخن می‌گویند و این علم حیات می‌دهد و عالمی که علم وی متصل به علم پروردگار باشد همواره زنده است و دعایش مستجاب می‌شود.

وی با بیان اینکه فضیلت‌های مرحوم آیت الله یثربی را همگان می‌دانند، گفت: تقوا، علم، فضیلت و شجره طیبه‌ای که این ثمره شیرین به بار آورد همگی از ویژگی‌ها و فضایل وی بود و اگر کاشان را دارالمومنین نامیده‌اند به خاطر وجود چنین انسان های بزرگی است.

عندلیب علمایی همچون مرحوم آیت الله یثربی را مرجع و پناهگاه مردم معرفی کرد و بیان کرد: شما اسوه بسیار زیبا برای زندگی دارید و مسیر صحیح را طی می‌کنید و اگر این نعمت‌ها گرفته شود، در واقع حقیقت زمین کوچک می‌شود و نعمت‌های خداوند چنین انسان‌هایی هستند و بایست از آن‌ها درس علم، دین و اخلاق آموخت.

وی مطرح کرد: مرحوم آیت الله یثربی با استعداد فوق العاده، فهم و درک زیاد و خدمت به مردم توانست مسیر دیگری را برای خود رقم زند و مردم را نیز از غفلت،‌گمراهی و ذلالت نجات دهد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 605476
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.