به گزارش ایرنا، روز جمعه گذشته چهارم فروردین، بخشی از بستر خشک رودخانه زاینده رود در محدوده پارک ناژوان و باغ پرندگان اصفهان به صورت توقفگاه خودروهای سواری درآمده بود که پس از آن، یگان حفاظت آب منطقه ای اصفهان اقدام به تخلیه محل از خودروها کرد.
این اقدام باعث انتقاد بسیاری از دوستداران محیط زیست و مردم شد و عده ای نسبت به این موضوع و اینکه این رودخانه نیز به سرنوشت رودخانه قم دچار شود، اظهار نگرانی کردند.
مسعود میر محمد صادقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیروز جمعه به دلیل ترافیک زیاد ناشی از مسافران و گردشگران نوروزی در محل پارک ناژوان و باغ پرندگان اصفهان و کمبود جای پارک، تعدادی از خودروها به سمت بستر رودخانه زاینده رود هدایت شدند که یگان حفاظت آب منطقه ای اصفهان به محض اطلاع از این موضوع در محل حاضر شد و اقدام به تخلیه خودروها و مسدود کردن مسیرها کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بستر رودخانه زاینده رود در اختیار دولت است، تاکید کرد: هرگونه استفاده از بستر رودخانه باید با هماهنگی و تصمیم وزارت نیرو صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ مجوزی برای استفاده از بستر رودخانه زاینده رود به عنوان پارکینگ، صادر نشده است، افزود: استفاده از بستر رودخانه به عنوان پارکینگ خودروها، باعث آسیب رساندن به حریم و بستر این رودخانه می شود.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در حدود 10 سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در تعدادی از ماه های سال در سطح استان اصفهان خشک است.
آخرین باری که آب در این رودخانه جریان یافت، بهمن ماه سال گذشته به مدت حدود 20 روز جهت کشت کشاورزان شرق اصفهان بود و پس از آن رودخانه خشک شده است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.