به گزارش ایرنا، شهرستان تیران و کرون در 45 کیلومتری مرکز استان اصفهان و در مسیر شهرستان های غرب استان اصفهان از جمله فریدن، چادگان، خوانسار و گلپایگان و استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار گرفته است که این موقعیت جغرافیایی فرصتی برای رونق گردشگری و جذب توریست است.
تفرجگاه های طبیعی و تاریخی شهرستان تیران و کرون هر کدام گنجینه ای تاریخی و بکر و زیبایی هستند که همه مسافران و گردشگران را به خود جذب و نظرها را معطوف خود می سازد.

**قمیشلو
قلعه تاریخی قمیشلو در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر تیران در محل پارک ملی قمیشلو قرار دارد در دوران ظل السلطان بنا شده و پادشاه آن دوره در مقاطع زمانی ییلاقی مورد استفاده بوده و این قلعه تاریخی در پارک ملی و زیبای قمیشلو در سطح ملی بی نظیر است.
گونه های گیاهی متعددی همراه با چشمه های آب در این دشت بزرگ مشاهده می شود و این دشت زیبا محل زیست آهوها، بز و قوچ کوهی می باشد که در فصل بهار و تابستان در این مکان حضور این حیوانات بیش از سایر فصول است.

**کوچه باغ ها و در های سنگی باغ های تیران
تیران به شهر درهای سنگی معروف است و این درها در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند که قدمت این درب به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد.
این در های سنگی در کوچه باغ ها زیبایی دیگری دارد که نگاه ها معطوف و خیره به این طبیعت زیبا ی شود.
کوچه باغ های تیران با یچ های پی در پی و باریک و دیوارهای صحنه زیبایی را ساخته است.

**روستاهای تاریخی تیران و کرون
روستاهای تاریخی این شهرستان در مسیر گرشگران قرار گرفته اند که هر کدام دارای جلوه هایی خاص هستند.
قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی روستای جاجا نمونه ای از این ظرفیت گردشگری است.
روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری شهرستان است که چشمه شاهی، قبرستان ارامنه و دست کنده ها و شهرزیرزمینی در دل این روستا نهفته شده است.
روستاهای دیگر شهرستان تیران و کرون از جمله روستای تندران دارای آثار تاریخی هستند که هر کدام ارزش خاصی دارند که بررج کبوتر واقع تندران با قدمتی در دوران قاجار در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

**چشمه سارها و تفرجگاه های طبیعی بکر تیران و کرون
چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر واقه شده که از کوه دالانکوه سرچشمه می‌گیرد و پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله‌های واژگون، حیات وحش دالانکوه که در جنوب غربی شهرستان واقع شده نیز پوشش گیاهی و چشمه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها و دشت لاله واژگون دارد و موقعیتی برای تفریح و استراحت است.

**گردشگری با عطر و بوی معنوی
آستان مقدس امامزادگان این شهرستان از جمله امامزاده احمد(ع) واقع در شهر تیران، امامزاده احمدرضا(ع) واقع در روستای احمدرضا، امامزاده بی بی فاطمیه(س) واقع در روستای محمدیه، امامزاده سید سرالدین(ع) واقع در شهر عسگران و امامزاده عبدالله(ع) واقع در منطقه کوهان از جمله در منطقه گردشگری طبیعی نیز قرار گرفته اند که میزبان مسافران نوروزی هستند.
مساجد تاریخی این منطقه نیز دارای ویژگی خاص خود هستند که مسجد تاریخی امام حسن مجتبی(ع) در منطقه تاریخی سرپل شهر تیران و مسجد سید که مسجد جامع شهر تیران است دارای بنای تاریخی و جاذبه گردشگری است.

**معرفی ظرفیت های گردشگری به مسافران نوروزی
معاون فرماندار و رئیس ستاد تسهیلات سفر شهرستان تیران و کرون گفت: ظرفیت های گردشگری به مسافران و گردشگران نوروزی در پست های نوروزی معرفی می شود.
عبدالله بنهری افزود: رسانه های ملی و استانی و وب سایت های گردشگری اطلاعات مناطق و تفرجگاه های گردشگری شهرستان را در اختیار مردم کشور قرار داده اند که شاهد سفرهای نوروزی به این مناطق باشیم.
وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی شهرستان تیران و کرون در جذب مسافر و گردشگر به آثار تاریخی شهرستان نقش موثری دارد و این مراکزطبیعی و گردشگری در مسیر مسافران قرار گرفته است.
محسن مظاهری دبیر ستاد تسهیلات سفر تیران و کرون با اشاره به ثبت تاریخی 27 اثر تاریخی گردشگری در این شهرستان گفت: این آثار تاریخی و گردشگری دارای ظرفیت های خاص و کم نظیری هستند.
وی افزود: مناطق گردشگری طبیعی و اثار تاریخی برای بازید مسافران آزاد است و تنها منطقه گردشگری قمیشلو نیازمند هماهنگی است تا اینک با صدور مجوز از محیط زیست مسافران و گردشگران از این منطقه بازدید کنند.
گ/مهد /6994 / 6022 دریافت کننده:آرزو فلاح - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.