به گزارش ایرنا، دکتر مژگان مرتضوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت نوزدهم اسفند(روز جهانی کلیه) افزود: بر اساس نتایج این پژوهش در مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی اصفهان، بیشترین دلیل ایجاد سنگ کلیه در مردم استان، بالا بودن ' اگزالات' در ادرار است.
وی ادامه داد: اگزالات بیشتر در چای، شکلات کاکائویی، اسفناج و سبزیجات برگ سبز وجود دارد.
اگزالات، مولکولی است که بطور طبیعی در گیاهان و انسان وجود دارد و مصرف بیش از حد آن، می تواند مردم را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سنگ کلیه قرار دهد.
این پژوهشگر به مردم اصفهان توصیه کرد تا چای کمرنگ استفاده کرده و در مصرف شکلات و سبزیجات نیز زیاده روی نکنند.
وی همچنین گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، ارتباطی بین آب اصفهان و سنگ کلیه وجود ندارد.
وی توضیح داد: آب خالص، سنگ سازی را بیشتر می کند در حالی که اگر آب املاحی مانند کَلسیم و منیزیُم داشته باشد باعث کاهش احتمال ایجاد سنگ کلیه می شود.
یک متخصص بیماری های کلیوی و فوق تخصص نفرولوژی نیز در این نشست خبری گفت: بر اساس تحقیق انجام شده، آب شهر اصفهان، سنگ کلیه ساز نیست و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
دکتر شهرزاد شهیدی با بیان اینکه یکی از عوامل سنگ سازی کلیه، نخوردن آب به اندازه کافی است، افزود: یک تفکر نیز در جامعه مبنی بر موثر بودن 'ماءالشعیر' در از بین رفتن سنگ کلیه وجود دارد که کاملاً نادرست است.
وی توضیح داد: ماء الشعیر بدلیل داشتن مواد قندی، گاز و جو باعث افزایش احتمال بوجود آمدن سنگ کلیه می شود.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت غربالگری بیماران دیابتی برای پیشگیری از نارسایی کلیه گفت: بیماران دیابتی باید هر شش ماه یکبار آزمایش کارکرد کلیه را انجام دهند.
شهیدی ادامه داد:بیماران مبتلا به فشار خون، افراد مبتلا به بیمارهای سیستماتیک مانند لوپوس یا سنگ کلیه و افرادی که سابقه خانوادگی در بیماری های کلیوی دارند باید هر سال یک بار آزمایش کارکرد کلیه را انجام دهند.
وی با بیان اینکه برخی از پزشکان به این موضوع توجه چندانی نمی کنند، تصریح کرد: برخی پزشکان فقط آزمایش قند و چربی را تجویز می کنند درحالی که باید آزمایش کارکرد کلیه که ارزان و در دسترس است، برای تشخیص بیماری های کلیوی انجام شود.
این متخصص بیماری های کلیوی همچنین در باره پیوند کلیه گفت: روشی که در ایران برای پیوند کلیه انجام می شود در دنیا شناخته شده است با این حال بهتر است به سمتی برویم که بجای پرداخت پول به افرادی که کلیه خود را برای پیوند در اختیار بیماران قرار می دهند از سیاست های تشویقی مانند حق بیمه یا پرداخت حقوق استفاده شود.
شهیدی در باره پیوند عضو از طریق اهدای عضو افراد مرگ مغزی نیز توضیح داد: ما تعداد مرگ مغزی بالایی در کشور داریم اما فرایند اخذ رضایت از خانواده این افراد بسیار زمانبر است و در بسیاری از مواقع، خانواده های افراد مرگ مغزی وقتی رضایت می دهند که دیگر دیر شده و اعضای بدن فرد مرگ مغزی، قابل برداشت و پیوند نیست.
وی تاکید کرد: اگر فرهنگسازی و آموزش بیشتری در باره اهدای عضو از افراد مرگ مغزی صورت گیرد، موارد پیوند کلیه نیز افزایش یافته و تعداد افراد در فهرست انتظار کاهش چشمگیری می یابد.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هم اکنون 871 نفر در استان اصفهان در فهرست انتظار پیوند کلیه قرار دارند.
نفرولوژی یکی از فوق تخصص‌های پزشکی داخلی و اطفال است.
در این تخصص به بررسی عملکرد کلیه سالم، مشکلات کلیه، درمان مشکلات کلیه و جایگزینی کلیه پرداخته می‌شود.
نهم مارس مصادف با 19 اسفند سالجاری بعنوان 'روز جهانی کلیه' با شعار 'مبارزه با چاقی' نامگذاری شده است.
سنگ کلیه، جسم سختی است که از کانی های موجود در ادرار تشکیل می‌شود.
سنگ های کلیه از راه مجرای ادرار دفع می‌شود و اگر کوچک باشد هیچ نشانه ای ندارد؛ ولی اگر اندازه سنگ کلیه به سه میلیمتر برسد مجرای میزنای را بسته و درد شدیدی را در پهلوها و پشت فرد ایجاد می‌کند که به کشاله ران نیز کشیده می‌شود.
گ/3011/ 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.