به گزارش ایرنا، در این کنگره دو روزه، شاعران، محققان، نویسندگان و پژوهشگران در باره محورهای «زندگی و آثار و اندیشه محتشم» ، «کتاب شناسی و نسخه شناسی آثار محتشم» ، «اوضاع فرهنگی و اجتماعی کاشان در دوره محتشم» ، «هنرهای آئینی مثل تجسمی» و «مردم شناسی دینی» به بحث و تبادل نظر پرداختند.
سخنرانان و صاحبان مقاله های برتر با ارایه 28 سخنرانی و طرح مقاله از 120 مقاله پذیرفته شده توسط هیات داوران ارسال شده از سراسر کشور از طریق فراخوان، در نشست های تخصصی کنگره آخرین یافته های د باره بعدهای مختلف زندگی محتشم کاشانی پرداختند.
در آئین اختتامیه این کنگره پس از طرح نظرها و پیشنهادهای دبیران و استادان صاحب نظر در مورد نقاط ضعف و قوت کنگره، از برگزیدگان بخش های مختلف با ارائه تندیس محتشم و لوح یادبود، تقدیر شد.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد.
رونمایی از سردیس محشتم، برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر و تجدید چاپ دیوان محتشم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی بود.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.