به گزارش ایرنا، داود پرهیزکار شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود:چالش امروز کشور خشکسالی مکرری است که رخ می دهد ودر بخش های وسیع کشور شاهد آن هستیم.
وی گفت: میانگین بارش در کشور ما کمترازیک سوم بارش های جهانی است و در سال های گذشته از متوسط بالاتر نرفته است و در واقع خشکسالی یکی از ویژگی های جدا نشدنی منطقه ماست و پیشینه طولانی دارد و ادامه هم خواهد داشت.
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بارش های استان اصفهان نسبت به بلندمدت گفت: استان صفهان در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت اصفهان با 26 درصد کاهش بارندگی مواجه است.
وی افزود : خوزستان ،کهگیلویه و بویراحمد ،یزد،کرمانشاه، ایلام و اصفهان رتبه های اول تا ششم کاهش بارندگی در مقایسه با بلند مدت را دارا هستند.
وی میانگین کشوری کاهش بارش های جوی در سالجاری زراعی در مقایسه با بلند مدت را هفت درصد اعلام کرد.
پرهیزکار همچنین با بیان اینکه قدمت سازمان هواشناسی بیش از 60 سال است اظهارکرد: سازمان هواشناسی کشور در دولت یازدهم رویکرد جهانی را به شکل ملی پیاده کرد و بر کیفیت بالاتر ،پایش، پردازش،توسعه و اطلاع رسانی توجه دارد.
پرهیزکار نقش سازمان هواشناسی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: فعالیت های کشاورزی در شرایط آب و هوایی وافت آسیب می بیند و به نوعی تولید محصول در کشاورزی و آفت در هر دو وابسته به شرایط جوی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از خدمات سازمان هواشناسی کشور را در سه سال گذشته ، فعال شدن مرکز ملی خشکسالی عنوان کرد و افزود: این مرکز اطلاعات مورد نیاز را به روز می کند و روی سایت سازمان هواشناسی کشور قرار می دهد.
وی حفظ محیط زیست، جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها،حفظ آثار باستانی، حوزه نظامی و موشکی، بهداشت عمومی ، آلودگی هوا، مسافرت را از جمله مواردی عنوان کرد که به اطلاعات هواشناسی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی برای خدمت به مردم روی سایت این سازمان قرارمی گیرد اظهارکرد: بیشترین بازدید از سایت هواشناسی کشور مربوط به زمستان است که این آمار در سال 92 حدود 250 هزار نفر در یک روز بود.
پرهیزکار گفت: این آمار در سال 95 در یک روز به 983هزار نفررسید که رشد چهار برابری داشت.
وی همچنین به بالا بردن توان پردازش سازمان هواشناسی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم یک سوپر کامپیوتر برای سازمان هواشناسی تهیه کردیم که توان پردازش ما را نسبت به سال 92 بیش از 70 برابر افزایش داد.
وی با تاکید بر رعایت استانداردجهانی سازمان هواشناسی گفت: تعداد ایستگاه های هواشناسی کشور با توجه به نوع فعالیت بیش از چهار هزار و 500 ایستگاه است که حدود 200 تا از آنها خودکار است و در راستای افزایش آنها هستیم.
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بارش های استان اصفهان نسبت به بلندمدت گفت: از اول مهر امسال تا امروز بارش های جوی در استان اصفهان نسبت به بلندمدت 26 درصد کاهش داشته و رتبه خشکسالی این استان ششم کشور است.
8114/ 6022 خبرنگار : امیر حسین اکبری - انتشاردهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.