به گزارش ایرنا، آیت الله حسین مظاهری شامگاه یکشنبه در پیامی به نخستین دوسالانه ملی هنر توحیدی خوشنویسی اصفهان افزود: اکنون که این جشنواره با عنوان « هنر توحیدی » و با محوریت « هنر خوشنویسی » برگزار می گردد ضمن ادای احترام به همه هنرمندانی که رسالت خود را در بروز و ظهور ارزش های توحیدی و معنوی در صحنه جامعه انسانی، تعریف کرده اند و همواره با بهره گیری از ابزار هنر، در پی جهت دهی ارزش مدارانه به زندگی انسان ها و توجه دادن آنان به حقایق متعالی هستند لازم می دانم سه نکته اساسی در این زمینه را یادآور شوم .
وی افزود: نکته نخست تاکید بر این مطلب است که هنر به عنوان یک نهاد عام انسانی اگر چه در ظاهر ماموریتی جز زیبا ساختن زندگی آدمی ندارد ولی جوهره و گوهر هنر انکشاف حقیقت و دست گیری انسان برای نیل به حقیقت است و از این جهت هنرمند واقعی کسی است که می کوشد تا در یک تلاش قدسی و یک حرکت معنوی با به کار گیری تمام توان و تلاش خود مرتبه ای از حقیقت های هستی را در مرآ و منظر آدمیان ترسیم نماید و تنها در این صورت است که پدیده مبارک و سودمندی با عنوان هنر معنوی و هنر روحانی حاصل خواهد شد .
آیت الله مظاهری تاکید کرد: نکته دوم آنکه هنرمند برای آنکه بتواند چنین ماموریت مقدس و خطیری را به انجام رساند باید روح و جان خود را مصفا و نورانی سازد تا در نتیجه تزکیه ضمیر و تهذیب نفس چشمان او بر روی حقایق باز گردد و قلب او بتواند در حد ممکن و به قدر ظرفیت برخی از مراتب حقیقت را ادراک کند.
وی تصریح کرد: کسی قدرت دستگیری از سایر انسانها را در مسیر کشف حقیقت و رسیدن به زندگی معنوی و نیل به امید و آرامش دارد که خود، دارای یک زندگی معنادار و روحانی باشد و بنابراین شرط اساسی ظهور معنویت در عرصه هنر آن است که قدسیت و معنویت در زندگی هنرمند تحقق پیدا کند و روح و جان او به حیات طیبه زنده و پاینده گردد و تنها در این صورت است که هنرمند خواهد دانست که «معنا و معنویت» را در کلام «شکل و قالب» متجلی سازد و چگونه حقایق گوناگون و متکثر و متنوع عالم هستی را که به یک حقیقت واحده توحیدی منتهی می شود در عالم ظاهر و در مقابل دیده و فهم مخاطبان متجلی سازد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: نکته سوم و نهایی آنکه هنرمند واقعی برای آنکه بتواند در مرحله نخست روح و جان خود را نورانی و مهذب نماید باید به کیمیای خلوص و اخلاص متوسل و متمسک باشد.
آیت الله مظاهری گفت: خلوص در نیت و اخلاص در عمل و تهی ساختن انگیزه ها و جهت گیری‌ها از هر چیزی و هر کسی به غیر از خداوند جمیل ذوالجلال که همان حقیقت یکتای توحیدی است به تدریج ضمیر و قلب آدمی را منور و مصفا می سازد و انسان را در شعاع نور و معرفت خود قرار می دهد.
وی افزود: خلوص در نیت و اخلاص در عمل البته به تمرین و مداومت و مراقبت فراوان نیاز دارد ولی اگر هنرمند خود را به دست این دریای پر در و گوهر بسپارد و در فراز و نشیب های زندگانی همواره بر آن ممارست نماید بی شک به ساحل امن تزکیه نفس و طهارت روح خواهد رسید و آنگاه شرط لازم برای دستگیری سایر انسان ها در مسیر کشف حقیقت متعالی توحیدی را پیدا خواهد کرد. این مرجع تشیع افزود: به امید آنکه شما هنرمندان خوشنویس بتوانید این مسیر خطیر و مبارک را با موفقیت طی نمایید.
آئین تحلیل از برگزیدگان آثار دوسالانه ملی هنر توحیدی در رشته خوشنویسی با حضور مسولان فرهنگی و هنری استان و خوشنویسان استان و کشور برگزارشد.
این نخستین دو سالانه تحلیل از هنرمندان خوشنویسی در کشور است که برگزار می شود.
پ.8114 / 6022 خبرنگار : امیر حسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.