به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی مواد ارجاعی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، با یک بند الحاقی به ماده 107 این لایحه با 141 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس این بند الحاقی، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند، دولت در چارچوب لوایح بودجه سنواتی کمک های اعتباری در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می دهد.
براساس تبصره این بند الحاقی، آئین نامه اجرایی این ماده را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و سازمان صدا و سیما تهیه و به تصویب هیات وزیران پس از 6 ماه از لازم الاجرا شدن این قانون می رساند.

*** بودجه صداوسیما دو برابر شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه بررسی مواد باقی مانده از لایحه برنامه ششم توسعه کشور، بودجه صدا و سیما را به دو برابر افزایش دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به جلسه علنی، با 130 رای موافق، 45 رای مخالف، 7 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر، ماده 108 را مصوب کردند.
براساس این مصوبه دولت مکلف شد از ابتدای اجرای برنامه، در قالب بودجه سنواتی سهم خود در تامین بودجه سازمان صداوسیما را حداقل به میزان 7/0% (هفت دهم) درصد بودجه عمومی دولت لحاظ و تخصیص دهد.
افزایش اعتبار سازمان نسبت به سال پایه از محل این ماده جهت پوشش 100 درصدی استان ها، توسعه کمی و کیفی برنامه های تولیدی (ملی، استانی و برون مرزی) پویا نمایی (انیمیشن)، مستند و فیلم ها و سریال های فاخر هزینه می شود و پرداخت هرگونه حقوق و مزایا بجز به تناسب سایر بخش های کشور که در بودجه سنواتی مشخص می شود، ممنوع است.
گفتنی است که بودجه کنونی صداوسیما حدود 5/3 دهم درصد از بودجه عمومی کشور است که با این میزان افزایش، بودجه صداوسیما دو برابر افزایش یافته و از یک هزار و 500 میلیارد تومان به حدود 3 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

**مردان شاغل در صورت فرزنددار شدن دو هفته مرخصی تشویقی می گیرند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: مردان شاغل در صورت صاحب فرزند شدن دو هفته مرخصی تشویقی بگیرند.
نمایندگان مجلس روز یکشنبه و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه با 136 رای موافق، 36 رای مخالف، 2 رای ممتنع ازمجموع 206 نماینده حاضر ماده 118 را مصوب کردند.
براساس بند ب ماده 118 از تاریخ تصویب این قانون تمامی مردان شاغل در بخش‌های قوای سه گانه دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می شوند از دو هفته مرخصی تشویقی برخوردار می‌شوند.
در بند د نیز نمایندگان مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کردند در راستای سیاست‌های تحکیم خانواده ظرف 6 ماه بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه تأمین اجتماعی زنان خانه ‌دار حداقل دارای 3 فرزند رافراهم کند و در جهت تصمیم گیری قانونی به مجلس ارایه دهد.
همچنین در بند و دولت مکلف شد بخشی از اعتبارات عمرانی در قالب بودجه سنواتی خود را به تأمین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متأهل در چارچوب بودجه سنواتی اختصاص دهد. اولویت استفاده از این خوابگاه‌ها با زوج دارای فرزند است.
نمایندگان با 125 رای موافق، 26 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه ماده 115 را تصویب کردند.
براساس جزء 3 بند الف ماده 115 اختصاص یارانه و تسهیلات مالی در چارچوب بودجه سنواتی و معافیت های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایرانگردی وجهانگری درچارچوب قوانین مربوطه خواهد بود.
با تصویب مجلس در تبصره این بند آیین‌نامه اجرایی این تسهیلات توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان برنامه وبودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

** برآورد منابع و مصارف عمومی دولت در پنج سال آینده مشخص شد
نمایندگان مجلس با تصویب جدول شماره 4 برآورد منابع و مصارف عمومی دولت در برنامه ششم توسعه و جداول 5، 6 ، 7، 8، 9را مشخص کردند.
نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی جداول مربوط به برنامه ششم توسعه جدول شماره 4 را با 131 رای موافق، 22 رای مخالف، 7 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر مصوب کردند.
براساس این جدول منابع 17.1 درصد، درآمدها با 23.5 درصد، درآمدهای مالیاتی 25.5 درصد، سایر درآمدها 19.2 درصد، واگذاری دارایی های سرمایه ای 12 درصد، منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی 12.2 درصد، واگذاری دارایی های مالی منفی 0.3 درصد، فروش اوراق مشارکت و اوراق مالی اسلامی 6.6 درصد، فروش سهام شرکت های دولتی منفی 100 درصد، سایر دارایی های مالی 2.1 درصد، مصارف نیز 17.1 درصد، اعتبارات هزینه ای 16 درصد، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه 20.7 درصد و اعتبارات تملک دارایی های مالی 17.6 درصد، بطور متوسط در برنامه ششم توسعه رشد پیش بینی شده است.
نمایندگان مجلس همچنین جداول شماره 5، 6، 7، 8، و 9 مربوط به بخش کشاورزی را با 136 رای موافق، 17 رای مخالف، 8 رای ممتنع از 211 نماینده حاضر مصوب کردند.
جدول شماره 5 هم مربوط به اهداف کمی راهبرد ارتقای بهر وری آب و خاک کشاورزی صرفه جویی در مصرفآب کشاورزی و اعمال مدیریت تقاضا، جدول شماره 6 مربوط به اهداف کمی راهبرد امنیت غذایی، سلامت و غنی سازی محصولات کشاورزی (بخش زراعت)، جدول شماره 7 نیز نیز مربوط به اهداف کمی راهبرد امنیت غذایی، سلامت و غنی سازی محصولات کشاورزی (باغبانی، دام، طیور و آبزیان)، جدول شماره 8 اهداف کمیرهبرد حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور و توسعه آن در چهارچوب اصولی توسعه پایدار و جدول 9 مربوط اهداف کمی راهبرد توسعه صنایع کشاورزی و زنجیره های عرضه است که به تصویب نمایندگان رسید.

** تعداد دانشجویان در پنج سال آینده افزایش می یابد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب جداول مربوط به بخش های آموزش و تحقیقات و قوه قضاییه مقرر کردند: سهم دانشجویان در پنج سال آینده افزایش یافته و روزهای رسیدگی به پرونده ها در قوه قضاییه نیز کاهش یابد.
نمایندگان همچنین در جلسه علنی امروز ( یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی جداول مربوط به لایحه برنامه ششم توسعه جداول شماره 11، 12، 13، 14 و 15 را با 154 رای موافق، 9 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر به تصویب رساندند.
بر این اساس جدول شماره 11 که مربوط به ماده 82 می شود دولت موظف است به منظور حضور موثر نظام آموزش عالی کشور در تولید، توسعه و نشر علم و فناوری و تربیت دانشجو در سطح بین‌المللی و برقراری توازن و ارتقای کیفیت آموزش عالی و پژوهش و فناوری، در طول برنامه جداول شماره(11) و (12) و (13) را اجرایی کنند.
در جدول شماره 11 سهم دانشجویان خارجی در سال پایانی برنامه (1400) باید به 1.8 درصد، سهم دانشجویان غیردولتی 45 درصد افزایش یافته و نسبت دانشجو به هیات علمی تمام وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه های اجرایی (حضوری) به 20 نفر و در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به 10 نفر و نسبت هیات علمی استادیار به بالا به کل هیات علمی تمام وقت در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 92 نفر برسد.
همچنین در جدول شماره 12 پیش بینی شده است ک هتعداد دانشجویان در سال پایانی برنامه باید 4 میلیون 300 هزار نفر باشد و نرخ ناخالص ثبت نام به 54 درصد و تعداد دانشجویان داخلی 4 میلیون و 223 هزار نفر باشد.
نمایندگان جدول شماره 13 را نیز که مربوط به حمایت و تقویت پژوهش و فناوری، ایجاد نظام ملی نوآوری و تقویت زیر ساخت ها نظامات پشتیبانپژوهش و فناوری است به تصویب رساندند.
بر این اساس باید رتبه تولید کمی مقالات ایران در دنیا 12رتبه، شاخص هرش در جهان 40 رتبه و تعداد اختراعات و ابداعات ثبت شده در سال در مراجع بین المللی 50 درصد افزایش یابد.
همچنین نمایندگان با 144 رای موافق، 22 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 212 نماینده حاضر با جداول شماره 16 و 17 و بند ی ماده 129 موافقت کردند
براساس بند ی ماده 129 قوه قضائیه مکلف شد نسبت به ارتقاء شاخص‌های توسعه حقوقی و قضایی در طول برنامه حداقل به شرح جدول شماره (16) اقدام کند. دولت نیز مکلف است اعتبارات مورد نیاز را بر اساس سیاست‌های کلی قضائی مبنی بر تأمین بودجه متناسب با مأموریت‌ها و وظایف قوه قضاییه ازجمله موارد مندرج در جدول شماره (17) در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و تأمین کند.
جدول شماره 16 مربوط به شاخص های توسعه حقوقی و قضایی و شماره 17 مربوط به برآورد مصارف بودجه عمومی قوه قضاییه در برنامه ششم توسعه است.
براساس جدول شماره 16 میانگین رسیدگی به پرونده ها باید در دادسراهای عمومی 46 روز،‌دادگاه کیفری( 2 )79 روز، ‌دادگاه حقوقی 104 روز، دادگاه های بخش 70 روز برسد.
همچنین براساس تبصره این ماده قوه قضائیه مکلف است گزارش دقیق عملکرد سالانه خود در طول برنامه را در پایان هرسال به مجلس شورای اسلامی ارایه کند.
سیام**9103**1336 خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار:مهرنوش خانزائی** بازنشر: اصغر دواتگر

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.