به گزارش ایرنا، این متخصصان علوم اجتماعی و روان شناسی همچنین تخصص محوری و تعامل و مشارکت سازمان ها و دستگاه ها و پرهیز از اقدام های ناهماهنگ را بهترین و مطمئن ترین راه برای رسیدگی به آسیبهای اجتماعی و کاهش آثار آن بر جامعه می دانند.
در همین ارتباط معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: هر کدام از دستگاه های مرتبط با این حوزه مانند بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری و همچنین سازمان های مردم نهاد و خیران بطور مجزا و غیر هماهنگ با یکدیگر فعالیت هایی انجام می دهند و این امر باعث یکپارچه نشدن و انسجام در برنامه ریزی، ساماندهی و خدمات رسانی می شود.
دکتر کورش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران نیز در این باره اظهارکرد: نظام پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور، بر مبنای روش 'رودخانه ای' است به این معنی که یک نفر در ساحل رودخانه نشسته و اجساد غرق شدگان را از آب بیرون می کشد، این در حالیست که باید جلوی کسی که در سرشاخه رودخانه، افراد را به رودخانه پرتاب می کند، گرفت.

*** تخصص محوری و مشارکت بین دستگاهی، لازمه رسیدگی به آسیب های اجتماعی
دیدگاه کارشناسانه و تخصصی درباره آسیب دیدگان اجتماعی نظیر کارتن خواب ها، نیازمندان، افراد بی سرپرست و مجهول الهویه، بیماران روانی، افراد درمانده و در راه مانده، متکدیان و معتادان خیابانی باید همواره وجود داشته باشد و باید بهترین راه برای ساماندهی و درمان آنان اتخاذ شود.
از سوی دیگر این امر لزوم تخصص محوری و به کارگیری نظرات کارشناسانه، مبتنی برآمار و پژوهش ها و به دور از احساسات را می طلبد.
همچنین نگرش ' انکار' را باید آسیبی جدی برای بررسی و زدودن آسیب های اجتماعی دانست به طوری که در سال های گذشته بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی از سوی مسئولان انکار می شد و باور نداشتند که آسیب اجتماعی وجود دارد و این نگرش انکار، خوشبختانه در دولت تدبیر و امید جای خود را به عقلانیت و بررسی و حل و فصل علمی و کارشناسانه داد.
در همین ارتباط معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان درباره موضوع ساماندهی و رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی گفت: این امر نباید از بعد تخصصی خارج شود و غیرکارشناسی و هیجانی باشد.

** راه اندازی مرکز تخصصی غربالگری و نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی در اصفهان
گزارش ها حاکیست که در 9 ماه نخست امسال یکهزار و 300 مددجو شناسایی شده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد افزایش داشته است.
حدود 930 نفر از این افراد مردان و حدود 350 نفر زنان هستند که بر اساس گزارش ها 15 درصد از آنان را نیز اتباع خارجی تشکیل می دهد.
همچنین دراین استان 92 مرکزمختلف درمانی، ترک اعتیاد و اقامتی در استان برای آسیب دیدگان اجتماعی زن و مرد وجود دارد که 35 مرکز آن در شهر اصفهان قرار دارد.
همچنین قرار است مرکز تخصصی غربالگری و نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی با ظرفیت پذیرش 100 نفر به زودی در اصفهان راه اندازی شود.
مکان این مرکز به وسیله شهرداری اصفهان در منطقه شمال شرقی اصفهان تامین شده و 13 دستگاه و ارگان مختلف با محوریت بهزیستی، اقدامات و فعالیت های متناسب نظیر شناسایی و دسته بندی افراد آسیب دیده، تشکیل پرونده، خدمات پزشکی، مشاوره و خدمات اجتماعی، اسکان، تامین لباس و کمک های مالی را در این مجموعه انجام خواهند داد.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت ایجاد ساختارهای جدید در حوزه غربالگری و شناسایی افراد آسیب دیده گفت: این ویژگی باید در مرکز جدیدی که قرار است ظرف چند روز آینده راه اندازی شود، مورد توجه قرار بگیرد.
البته بر اساس آنچه معاون بهزیستی استان اصفهان تاکید می کند این مرکز نباید به محل پناهندگی دائم افراد تبدیل شود و هر شخصی به هر دلیلی نتواند در این مجموعه اقامت کند.
ناجی افزود: در غربالگری و شناسایی افرادی که به این مرکز مراجعه می کنند، باید نهایت دقت را به خرج داد و بصورت تخصصی برخورد کرد و نباید از مطالعات نیز غافل ماند.

*** استفاده از ظرفیت قابل توجه سازمانهای مردم نهاد
اهمیت فعالیت های اجتماعی و تاثیر مثبت آن در افزایش فعالیت های مثبت درجوامع کنونی بر کسی پوشیده نیست.
نقش و کارکرد سازمان های مردم نهاد محلی که در بعد اجتماعی فعالیت می کنند، می تواند در حل مشکلات مردم یک منطقه تاثیر موثری داشته باشد.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در این ارتباط گفت: ظرفیت و توانایی سازمان های مردم نهاد و خیران در استان اصفهان در راستای کمک به آسیب دیدگان اجتماعی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
کانال اطلاع رسانی : https://telegram.me/esfahanirna

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.