اصفهان یکی از مقاصد گردشگری دنیا و کشور است اما در یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا این بخش به شدت آسیب دید با این حال با توجه به اینکه کشورمان هنوز با همه گیری کووید ۱۹ درگیر است برای سفر به این خطه، شروطی تعیین شده و سفر ایمن یا هوشمند در دستور کار قرار گرفته است.

چگونگی مسافرت در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ با وجود شیوع ویروس کرونا در این روزها مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آخرین برنامه‌ریزی‌ها، ۲ قالب سفر برای اصفهان تعیین شده که شامل استفاده از تور گردشگری یا رزرو و ثبت اطلاعات در سامانه "مسافریار" است.

به گزارش ایرنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طرح سفرهای هوشمند و ایمن در دوران کرونا را با هدف تامین نشاط اجتماعی مردم و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشنهاد کرده است؛ بر اساس این طرح سفرها باید در قالب تورهای سازمان یافته، گردشگری و کوچک باشد.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، سفرهای نوروزی باید مسوولانه و ایمن با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و انجام سفرهای نوروزی از طریق تور یا رزرو مکان اقامت در مراکز اقامتی مجاز امکان پذیر است.

ولی تیموری خاطرنشان کرد که شیوه‌نامه‌هایی برای هریک از تاسیسات گردشگری تعریف و وظایف هریک نیز در زمینه رعایت این پروتکل‌ها مشخص شده و مسوولان آن آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز تاکید کرد که با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از موج چهارم این بیماری، در تلاش هستیم تا ضمن رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی، شرایط لازم برای سفرهای مسوولانه و ایمن نوروزی در پهنه استان اصفهان فراهم شود.

فریدون اللهیاری با بیان اینکه مجموعه مدیریت استان درباره چگونگی برگزاری سفرهای نوروزی تابع مصوبه های ستاد ملی مبارزه با کروناست، خاطرنشان کرد که با هماهنگی‌های لازم با وزارتخانه متبوع امکان فروش الکترونیک بلیط بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری تحت نظارت این اداره کل فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز با اشاره به برنامه ریزی برای سفر هوشمند و ایمن به اصفهان، گفت: سفر به این خطه باید تحت شرایط ویژه، محدود و با رعایت موازین بهداشتی انجام ‌شود بطوریکه سفر به استان اصفهان با رزرو قبلی امکان‌پذیر است، امکان پذیرش مسافر از شهرهای قرمز و نارنجی و امکان مسافرت به این شهرها وجود ندارد.

حجت‌الله غلامی با بیان اینکه پذیرش مسافر توسط هتل‌ها و مهمانپذیرها با ظرفیت محدود و دریافت گواهی ایمن از بهداشت امکان‌پذیر خواهد بود، اضافه کرد: واحدهای بوم‌گردی استان اصفهان نیز موظف هستند با معرفی مراکز و ظرفیت‌های بهداشتی خود به اداره کل میراث فرهنگی و دریافت تایید بهداشت نسبت به جذب مسافر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه امسال نیز ارتش، سپاه، بسیج، هلال احمر و بهداشت با بهره‌گیری از ظرفیت فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها برای کنترل مبادی ورودی شهرها اقدام ‌خواهند کرد، ادامه داد: کنترل ورودی به استان در پایانه‌ها، راه آهن و فرودگاه‌ نیز انجام می شود.

پیش‌بینی ۲ قالب سفر به اصفهان 

دبیر ستاد نوروزی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد سفر استان، گفت: بر اساس آخرین تصمیم ها و مصوبه ها ۲ نوع قالب سفر به اصفهان پیش‌بینی شده و مورد قبول است که شامل " سفر از طریق تورهای گردشگری " و " استفاده از خودروی شخصی به شرط رزرو از قبل و ثبت اطلاعات در سامانه مسافریار " می باشد.

کامران هارونی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه در هر ۲ قالب، سفر از یا به شهرهای قرمز و نارنجی کرونا ممنوع است، افزود: آخرین رنگ بندی مربوط به شهرهای مختلف کشور توسط وزارت بهداشت و در سامانه ماسک اعلام می شود.

مسوول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر اصفهان، ظرفیت اماکن اقامتی مانند هتل ها و واحدهای بومگردی در استان را حدود ۴۰ هزار تخت اعلام و اضافه کرد: با توجه به این ظرفیت، علاوه بر تورهای گردشگری امکان استفاده از مسافرانی که قصد سفر با خودروی شخصی دارند نیز فراهم است مشروط بر آنکه قبل از سفر اقدام به رزرو اتاق کرده باشند و در سامانه مسافریار ثبت شده باشد.

وی توضیح داد: در این قالب، اگر مسافری قبل از سفر به یکی از شهرستان های آبی یا زرد اصفهان اقدام به رزرو اتاق در یکی از اقامتگاه های مجوز دار و ایمن کند، مجوز ورود به او داده خواهد شد و در مبادی ورودی شهرها مجوزها که دارای بارکد مشخصی است، کنترل می شود.

هارونی با بیان اینکه بمنظور یکپارچه سازی و ساماندهی هرچه بهتر این کار، سامانه ای به نام " مسافریار " در اصفهان طراحی شد، افزود: در این سامانه همه مشخصات و اطلاعات مربوط به رزرو اتاق ها وارد و به مسافرانی که از استان های دیگر قصد ورود به اصفهان دارند مجوزی با بارکد مشخص داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه سامانه مسافریار مختص اصفهان است، خاطرنشان کرد: برای ساماندهی و مدیریت هرچه بهتر سفرها امکان خرید اینترنتی بلیط اماکن تاریخی زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز فراهم شده است.

دبیر ستاد نوروزی اداره کل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اقامتگاه ها و هتل های ایمن نیز در قالب طرح مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز بهداشت ارزیابی و معرفی شده اند.

وی با اشاره به اینکه هتل ها و اقامتگاهها به هیچ عنوان حق پذیرش مسافر از شهرهای دارای وضعیت قرمز یا نارنجی را ندارند، تاکید کرد: اقامت مسافران در خانه های استیجاری، پارک ها، کمپ ها و مدارس ممنوع است.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این مجموعه تابع سیاستگذاری های سطح ملی و استانی مدیریت کرونا درباره سفر است، گفت: جلسه های مختلفی برای برنامه ریزی جهت ورود گردشگر در قالب سفرهای ایمن و هوشمند برگزار شده است.

حیدر صادقی با اشاره به اینکه در سفر ایمن با استفاده از سامانه های برخط، محل اقامت مسافران و همچنین سوابق سلامتی آنها از قبل تعیین می شود، افزود: در جلسه های ستاد نوروزی اداره کل میراث فرهنگی مسائلی مانند نرخ گذاری، چگونگی فعالیت تورهای گردشگری، جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز، ترافیکی و امنیتی بررسی و درباره آن تصمیم گیری شده است.

جلوگیری از سفرهای بی برنامه و گردشگری انبوه 

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان دارای جاذبه های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی و مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده در مناطق مختلف خود است، تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت های فراوان و همچنین شیوع ویروس کرونا لازم است که سفرها، توزیع مناسب داشته باشد و از گردشگری انبوه فاصله بگیریم و متناسب با تنوع و تکثر جاذبه ها، مقاصد گردشگری توزیع شود.

صادقی با بیان اینکه فعالیت بناهای تاریخی و گردشگری نیز در قالب شیوه نامه های بهداشتی ساماندهی شده و تحت نظارت هستند، افزود: برنامه ریزی های صورت گرفته برای اصفهان در زمان حاضر بر اساس رنگ بندی زرد و آبی برای شهرستان هاست و امیدواریم با رعایت هرچه بیشتر موازین بهداشتی به سمت نارنجی یا قرمز نرویم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دوران کرونا باید از سفرهای بدون برنامه و کنترل نشده پرهیز و جلوگیری کرد، گفت: در سفر ایمن باید محل های اقامت، پذیرایی و گردشگری، حمل و نقل و راهنما از قبل مشخص باشد و همه عوامل مانند یک زنجیره از مبدا تا مقصد، تحت کنترل باشند.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه تاکید ما بر روی مسافرت های برنامه ریزی شده یا تورهای گروهی است، افزود: همه دفاتر خدمات گردشگری استان آماده ارایه خدمات تور گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ هستند و بسته های مختلفی تدوین کردند.

به گفته وی یکی از راهبردهای سازمان جهانی جهانگردی، سفرهای بومی است، توضیح داد: با توجه به اینکه احتمال شیوع ویروس کرونا در سفرهای طولانی بیشتر است، یکی از مواردی که در سفرها بر آن تاکید می شود سفر به مقاصد داخل استانی است و با توجه به اینکه اصفهان دارای تنوع و جاذبه های مختلف است امکان سفرهای کوتاه یک تا سه روزه در آن وجود دارد.

صادقی در پاسخ به اینکه برخی از مسوولان از جمله وزیر بهداشت بر سفر نرفتن تاکید کردند، گفت: بنظر من منظور آنها، سفرهای بدون برنامه و بی هدف است بطوریکه در سال های گذشته ما در موارد بسیاری شاهد سفر خانواده هایی بودیم که هیچ اطلاعاتی درباره مقصد خود، شرایط اقامتی و حتی اقلیمی آنجا نداشتند و این موضوع به خوبی نشان می داد که آنها بدون هیچ هدف و برنامه ای اقدام به سفر کردند.

سفر با گردشگری فرق دارد

وی با بیان اینک بین سفر و گردشگری تفاوت وجود دارد، افزود: در گردشگری فرد مسافر دارای برنامه سفر از پیش تعیین شده است و از مقاصد و اقامتگاه های مجاز استفاده می کند، مسائل فرهنگی و اجتماعی در آن دیده شده و از وارد شدن آسیب به مهمان یا میزبان جلوگیری می شود.

صادقی، گردشگری را یک پدیده اجتماعی اقتصادی خواند و خاطرنشان کرد که شعار و رویکرد وزارت میراث فرهنگی قبل از دوران کرونا نیز هدایت سفرها به سمت سفرهای برنامه ریزی شده و قابل نظارت بود.

درحالیکه معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اظهار امیدواری کرد که سفرها و گردشگری در فضای ایمن مجدد از سر گرفته شود، مسوولان استان تاکید دارند که موضوع سفرهای نوروزی منوط به تصویب در ستاد ملی است و هر مصوبه ای که توسط این ستاد اعلام شود لازم الاجراست.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان، در صورت تصویب سفرهای نوروزی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مسافرت تنها به استان‌های دارای وضعیت زرد یا آبی امکان پذیر خواهد بود و پذیرش مسافر از این استان‌ها ممکن است و مسافرت به استان‌های دارای وضعیت قرمز یا نارنجی ممنوع است.

همچنین بر اساس آخرین مصوبه های ستاد استانی مقابله با کرونای اصفهان، امسال هیچ مسافری در قالب کمپ‌های نوروزی، منازل استیجاری و امثال آن، مدارس و ورزشگاه‌ها و امثال آن امکان اقامت ندارد و این مساله از طریق اتحادیه املاک به زیر مجموعه این اتحادیه ابلاغ شده است.

همچنین پلیس فتا با تبلیغ‌کنندگان منازل استیجاری، باغ ویلاها و امثال آن که در فضای مجازی به منظور جذب مسافر به این استان انجام‌ می‌شود، برخورد می‌کند.

پذیرش مسافر محدود به هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای مجوز ایمنی از دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود که مشروط به رعایت موازین بهداشتی و پذیرش بر اساس محدودیت ۳۰ تا ۵۰ درصدی ظرفیت این مراکز خواهد بود.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

بخش گردشگری این استان در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت مالی حداقل چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.