رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از انباشت نهاده های دامی در بندر امام خمینی(ره) انتقاد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نیاز شدید واحدهای دام و طیور کشور به نهاده‌های دامی، انباشت آنها در بندر امام خمینی(ره) پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایرنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد روز شنبه با اشاره به گزارش سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به بندر امام خمینی (ره) به خبرنگاران بیان کرد: هم‌اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت و ۶۰۰ هزار تن سویا در این بندر انباشته شده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های این کمیسیون، سر و سامان دادن به این وضعیت، نیازمند اتصال وزارت جهاد کشاورزی به سامانه بازارگاه، گمرک جمهوری اسلامی و سامانه انبارهای سازمان بنادر و دریانوردی کشور است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعاتی در اختیار داریم که نهاده‌های دامی خارج از مجوز وزارت جهاد کشاورزی توزیع می‌شود، تاکید کرد: راه‌اندازی این سامانه ضمن توزیع دقیق نهاده‌های دامی در سطح کشور، موجب جلوگیری از ایجاد بازار سیاه نیز خواهد شد.

وی افزایش رصد و کنترل دستگاه‌های نظارتی بر توزیع نهاده‌های دامی و برخورد قاطع با متخلفان را خواستار شد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به علت نیازی که در بازار وجود دارد، باید آگاه باشد که چه مقدار نهاده در انبارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تا با رایزنی واردکنندگان بتواند آنها را سریع تخلیه کند و کنترل بازار را در اختیار بگیرد.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: از سوی دیگر وقتی نهاده‌های دامی ترخیص می‌شوند، سامانه بازارگاه بلافاصله باید از زمان ترخیص آگاه باشد که متاسفانه این ارتباط بین سامانه‌ها وجود ندارد.

به گفته وی، در نشست مشترک کمیسیون کشاورزی مجلس با وزراتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی قرار شد که شرایط تسهیل فراهم و برای سر و سامان دادن به وضعیت نهاده‌های دامی، اطلاعات در این سامانه منتقل شود.

نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس ادامه داد: تذکر البته در حوزه توزیع به وزارت جهاد کشاورزی داده شد که در واحدهای مرغداری اطلاعات دقیق‌تری از میزان جوجه‌ریزی به‌دست آورد تا با نظارت بیشتر از تخلف‌های کنونی جلوگیری شود.

وی گفت: آنچه که بسیار حائز اهمیت است، نقش اصلی وزارت جهاد کشاورزی در تثبیت بازار مرغ و تخم‌مرغ که وابسته به نهاده است و بانک مرکزی نیز توانسته از نیمه شهریور امسال، عقب ماندگی خود را در تامین نهاده‌های دامی جبران کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اطلاعاتی که در مورد زعفران از استان خراسان‌جنوبی به این کمیسیون رسیده است، اظهار داشت: امروز موضوع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و سازمان تعاون روستایی باید وارد عمل شود تا با خرید مناسب زعفران، قیمت این محصول را به صورت تضمینی یا حمایتی به شرایط مطلوبی برساند و امید می‌رود به‌زودی قیمت‌ها به حالت متعادل و واقعی خود برگردد.

وی همچنین به آغاز فصل برداشت پیاز در جنوب کرمان و شهرستان جیرفت از هفته آینده اشاره کرد و افزود: انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تقویمی که در حوزه کشت کشور وجود دارد، تمهیدات لازم را برای محصولاتی که برداشت می‌شود، انجام دهد تا دچار افت قیمت و دیگر مشکلات نشویم.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بر اساس میزان نیازی که در کشور وجود دارد، به اتحادیه‌ها اطلاعات لازم را ارایه دهد تا اگر مازادی بر نیاز وجود دارد، از هم اکنون موضوع صادرات به بازار هدف در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

خرید و واردات نهاده‌های دام و طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت در ماه‌های گذشته به دلیل نوسان و تاخیر در تخصیص ارز با مشکل روبه‌رو شده است.

این در حالی است که پیش‌تر در شهریورماه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ترخیص و توزیع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده‌ دامی از بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس و چابهار خبر داده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.