مختار اسفندیاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: عشایر استان اصفهان در نهایت تا دهم خرداد ماه از مناطق قشلاقی استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد وارد استان خواهند شد و در مناطق ییلاقی واقع در غرب و جنوب استان استقرار خواهند یافت.

مدیرکل عشایر اضافه کرد: بنا به توصیه مدیریت کل بحران استانداری و همچنین این نهاد، امسال عشایر با تأخیر به استان کوچ کردند، در چنین روزهایی از سالهای گذشته بالغ بر ۷۰ درصد از عشایر به استان می‌آمدند که با توصیه‌ها این میزان کاهش یافت.

اسفندیاری با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری کرونا در بین عشایر اصفهان در استان مشاهده نشده است، افزود: امیدواریم با رعایت موازین بهداشتی و رعایت موارد آموزشی، مورد مثبت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بین این افراد زحمتکش دیده نشود.

وی با اشاره به همکاری فرمانداری‌ها و دستگاه‌های سلامت و بهداشت در شهرستان‌ها برای کمک و حفاظت از عشایر در مقابل بیماری، ادامه داد: در گلوگاه‌های ورودی عشایر در مناطق غربی و جنوبی استان پایگاه‌های آزمایش سلامت و بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ مستقر شده است و از تمامی عشایر وارد شده به مناطق ییلاقی  آزمایش ویروس گرفته می‌شود.

مدیرکل عشایر اصفهان اسفندیاری به توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در گلوگاه‌های ورودی عشایر در استان اشاره کرد و گفت: حفظ سلامت این قشر پرتلاش برای ما در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه آموزش موارد پیشگیرانه و بهداشتی در سیاه چادرها در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: بر این اساس این برنامه، کارشناسان بهداشتی و درمانی با حضور در محل زندگی عشایر مطالب آموزشی برای پیشگیری کرونا را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

به گفته اسفندیاری، دوره‌های آموزشی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا از هفته آینده آغاز می‌شود و برای تمامی عشایر مستقر در استان انجام خواهد شد.

طبق آمار اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

عشایر استان اصفهان شامل ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان،۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان و حدود پنج هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه در محمدآباد و نصرآباد در ناحیه شرقی اصفهان هستند.

ویروس کرونا از زمستان سال گذشته از چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار جامعه جهانی از جمله نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

مبتلایان به بیماری کرونا در جهان به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است که از بین آنها بیش از ۲۸۰ هزار نفر جان باختند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تا کنون بیش از ۱۰۷ هزار نفر در کشورمان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.