بشیر اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بروز خشونت‌های خانگی در قرنطینه در ۲ ماه اخیر در کشورهای مختلف به مانند یک کارگاه جامعه‌شناسی در دنیا بود که نشان داد انسان به‌طور فطری نیازمند روابط اجتماعی گسترده است.

وی با بیان اینکه شواهد ماه‌های اخیر نشان می‌دهد مسأله خشونت خانگی در دوران کرونا نه تنها در ایران بلکه به معضلی جهانی تبدیل شده است، اظهار داشت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز در پیامی نسبت به افزایش خشونت خانگی بویژه علیه دختران و زنان در ایام قرنطینه اعتراض کرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در کشورهای اصلی درگیر با کرونا مانند آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا خشونت علیه زنان بطور قابل توجهی در دوران شیوع کرونا افزایش یافته است، اظهار داشت: وزارت بهداشت نیز پیامکی برای مردم ارسال کرد که اگر موردی از خشونت خانگی در دوران ماندن در خانه مشاهده کردند، آن را گزارش کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به گفته معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان در اسفند سال گذشته شاهد افزایش ۴۷ درصدی اختلافات زوجین، ۲۶ درصدی همسر آزاری و سه برابری قصد و اقدام به خودکشی در مقایسه با اسفندماه سال ۹۷ بودیم، تاکید کرد: همه این اتفاق‌ها، تلنگری بود که قرنطینه خانگی بعضی از خانواده‌ها را به سمت خشونت سوق داده است.

وی تصریح کرد: چنین وضعیتی یک پیام جامعه شناسانه روشن دارد و اینکه بر عکس آنچه در دوران مدرن در حمایت از  فردگرایی و اومانیسم (انسان‌گرایی) گفته می‌شود، انسان در اثر انزوا و دوری از اجتماع مستعد رفتارهای خشونت‌آمیز خواهد بود.

اسماعیلی یکی از انگاره‌های جوامع لیبرال (آزادی‌خواه) را اولویت‌دهی فرد در برابر جامعه دانست و گفت: کاهش روز افزون نرخ ازدواج، رشد منفی جمعیت، از هم گسیختگی بنیان‌های اجتماعی و فردگرایی افراطی در جوامع غربی موجب آن شده است که بحران‌های انسانی در پوسته زیرین این جوامع بوجود آیند.

وی با بیان اینکه رویکرد بعضی از کشورها به جامعه‌گرایی در قالب احزاب سوسیالیست (جامعه‌خواهی) در جهت رفع همین کاستی‌ها بوده اما در آن بیشتر اقتصاد مد نظر قرار داشته است، افزود: محدود کردن انسان‌ها به کار مثل آنچه در ژاپن یا آلمان اتفاق می‌افتد، انزوای آنها از مناسک و کنش‌های اجتماعی و از خود بیگانگی را در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی به عکس ادیان طبیعت‌گرا، انسان را به جمع‌گرایی و حضور در میان دیگر افراد جامعه و خانواده ترغیب می‌کنند، اضافه کرد: در دین مبین اسلام مناسک عبادی عموما جمعی است، صله رحم بسیار مهم شمرده شده و تشکیل خانواده و فرزندآوری مورد تاکید قرار گرفته است .

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انسان به بروز و ظهور در  هر یک از نقش‌های اجتماعی خود نیاز مبرم دارد تا بتواند سلامت روانی را استمرار بخشیده و به آرامش درونی دست یابد، خاطرنشان کرد: شاید بعد از سپری شدن بحران کرونا، کشورهای جهان به اهمیت اجتماع‌گرایی و همبستگی بین افراد جامعه بیشتر واقف شوند، امری که می‌تواند به‌طور ساختاری خشونت اجتماعی را کاهش دهد و زمینه‌ساز صلحی پایدار باشد.

ویروس کرونا از زمستان سال گذشته از چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار جامعه جهانی از جمله نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

مبتلایان به بیماری کرونا در دنیا به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است که از بین آنها بیش از ۲۸۰ هزار نفر جان باختند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تا کنون بیش از ۱۰۷ هزار نفر در کشورمان به این بیماری مبتلا شدند و بیش از ۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.