منصور شیشه‌فروش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزش باد در این فصول همراه با گرد و غبار در مناطق دیگر خواهد بود.

وی ادامه داد: بعضی از کانون‌های گرد و غبار در مناطق شمال و شرق استان وجود دارد که وزش باد در این مناطق شامل خور و بیابانک، اردستان، نایین، نطنز و جاده‌های شرقی با گرد و غبار همراه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود:  وزش باد و گرد و غبار محلی تا آخر اردیبهشت وجود دارد و  بویژه در ساعات عصرگاهی تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: توصیه‌ها و هشدارهای لازم در زمینه مستحکم سازی داربست‌ها، تابلوها، گلخانه‌ها و قرار نگرفتن در کنار درختان فرسوده داده شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه استان اصفهان واقع در مرکز فلات ایران از سه نوع آب و هوای متمایز برخوردار است، خاطرنشان کرد: این خطه با سه نوع آب و هوا دست و پنجه نرم می‌کند و  دارای آب و هوای بیابانی، نیمه بیابانی و نیمه مرطوب و سرد است.

به گفته وی، آب و هوای بیابانی در مناطق نایین، خور و بیابانک، انارک تا شمال اردستان و کاشان و آران وبیدگل وجود دارد که تغییر شدید و سریع درجه حرارت، کمی بارش و وزش بادهای شدید در طول سال از ویژگی‌های این مناطق محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مناطق شرق و شمال استان با آب و هوای بیابانی، بیشترین بارش‌ها را در فروردین و اردیبهشت امسال به خود اختصاص داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: آب و هوای نیمه بیابانی که شهرستان اصفهان نیز در آن قرار دارد و تا ورزنه ادامه دارد  دارای ویژگی خشکی هوا و کمی بارش‌هاست که رودخانه زاینده رود از این محور عبور می‌کند و موجب تعدیل آب و هوای آن می‌شود.

وی گفت: پُر آب بودن و جریان رودخانه زاینده رود برای تعدیل آب و هوای منطقه مرکزی و نیمه بیابانی استان اصفهان خیلی موثر است.

شیشه فروش با اشاره به ویژگی‌های آب و هوای نیمه مرطوب و سرد که غرب و جنوب غرب استان را دربرمی‌گیرد، خاطرنشان کرد:  این نوع آب و هوا شامل شهرستان‌های فریونشهر،  فریدن،  چادگان، گلپایگان و خوانسار است که به نسبت افزایش ارتفاع میزان بارندگی در این مناطق افزایش پیدا می‌کند و هوا خنک‌تر می‌شود.

وی اظهار داشت: بیشتر بارش‌های امسال در مناطق بیابانی استان نظیر کاشان، آران و بیدگل،  اردستان و نایین ثبت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان‌اینکه متوسط میزان بارندگی سالانه در استان ۱۲۵ میلیمتر است، اضافه کرد: بارش سالانه این استان یک سوم کشور و یک هشتم میانگین جهانی است.

وی با اشاره به اینکه وزش بادها در این استان، بیشتر غربی و جنوب غربی است، افزود: وزش بادهای جنوب غربی زمان خاصی ندارد و در اغلب ایام سال رخ می دهد اما بادهای غربی بطور معمول در نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا اواسط مهر می‌وزد.

شیشه فروش افزود: گاهی هم وزش بادها شرق به غرب است که در تابستان اتفاق می‌افتد و به وقوع گرد و غبار منجر می‌شود مانند سال گذشته که در خرداد ماه ۲ روز گرد و غبار در استان می‌وزید و از شرق به غرب و از منطقه انارک و سمنان به طرف استان اصفهان فعال شد.

سیستم ها و تجهیزات هواشناسی  در استان تقویت شده است 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین گفت: سیستم‌ها و تجهیزات هواشناسی  در استان تقویت شده است و  ۲۳ ایستگاه سینوپتیک، ۱۹ ایستگاه اقلیم شناسی، ۱۲۹ ایستگاه باران سنجی و یک ایستگاه جو بالا و سه ایستگاه جاده ای در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی درست، یکی از مولفه‌ها برای پیشگیری از حوادث است، خاطرنشان کرد:  هواشناسی برای پیش بینی به این سیستم‌ها و ایستگاه‌ها مجهز شده است تا با استفاده از آنها پیش بینی‌های خود را انجام ‌دهد.

شیشه فروش افزود: ثبت پارامترهای دما، فشار رطوبت، سرعت و سمت وزش باد، میزان ابرناکی، ساعات آفتابی، تبخیر، تعرق را از جمله کارهای هواشناسی است .

وی اضافه کرد: بطور معمول این اطلاعات برای پیشگیری از حوادث ارائه می‌شود که متناسب با آنها اطلاع رسانی و هشدار به مردم و دستگاه‌های مختلف داده و اقدام می‌شود.  

توسعه شبکه ایستگاه های مختلف هواشناسی جزو برنامه های استان قرار دارد 

شیشه فروش با بیان اینکه توسعه شبکه ایستگاه های مختلف هواشناسی جزو برنامه‌های استان قرار دارد، گفت: جمع‌آوری آمار و داده‌های آب و هوایی از جمله اقدامات هواشناسی است که برای مطالعات خود انجام می‌دهد و تبدیل این داده‌ها به اطلاعات و  تجزیه و تحلیل آنها در راستای پیش بینی‌ها خیلی موثر است.

وی صدور پیش‌آگاهی‌ها و برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع آب و مقابله با سرما و یخبندان را از دیگر خدمات هواشناسی برشمرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.