منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فعال شدن کانون‌های گردو غبار با وزش بادهای شرقی-غربی در استان اصفهان اظهار داشت: مقرر شد مطالعات منشأ یابی گرد و غبار توسط سازمان زمین شناسی انجام شود.

وی افزود: در سال گذشته، تیم‌هایی از اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، هواشناسی و محیط زیست به شناسایی و بررسی ۱۶ کانون گردوغبار در استان اصفهان پرداختند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وسعت یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار کانون‌های بیابانی در استان اصفهان، تصریح کرد: کانون‌های گرد و غبار به سه درجه تقسیم بندی شده که منطقه سگزی، انارک در اولویت این مناطق بیابانی جا گرفته است.

وی بیان داشت: کانون‌های بیابانی بیرون از استان هم در فعال شدن گرد و غبار در استان اصفهان نقش دارند.

شیشه فروش با توضیح اینکه استان اصفهان توسط بیابان‌های مرکز فلات ایران محصور شده است، گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان بیابانی است.

وزش بادهای تابستانی کانون‌های بیابانی را فعال می‌کند

وی با بیان اینکه وزش بادهای تابستانی در استان اصفهان موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار می‌شود، اذعان داشت: در روز گذشته وزش باد با سرعت ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت موجب فعال شدن برخی از کانون‌های گردوغبار شد و تردد را در این منطقه با مشکل مواجه کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای هم به فعالیت یک سال گذشته درجهت مهار کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان داشت و افزود: در وهله نخست، ۱۶ کانون بیابانی در استان اصفهان شناسایی شد و مقرر گردید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای شناسایی و کنترل کانون‌های گردو غبار درجه یک و دو مطالعات ویژه ای انجام دهد.

تخصیص ۱۲ میلیارد تومان جهت کنترل کانون‌های گردو غبار

وی اضافه کرد: در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به استان اصفهان در جهت کنترل کانون‌های گردو غبار و بیابان زدایی تخصیص داده شد که توسط اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست اجرایی شد.

شیشه فروش با اشاره به هزار و ۴۸۰ هکتار نهال کاری با تخصیص اعتبار ۶ میلیارد تومان توسط اداره کل منابع طبیعی بیان داشت: این نهال کاری‌ها در شهرستان‌های خوروبیابانک، آران و بیدگل، اصفهان، نائین و برخوار با گونه‌های مقاوم به شوری و خشکی انجام شده و تا شهریورماه هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مناطقی که مالچ پاشی شده هم بالغ بر ۳۰۰ هکتار نهال کاری صورت گرفت، اظهار داشت: برای کنترل فعالیت کانون‌های گردو غبار و بیابان زایی مالچ پاشی رسی و نفتی در ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آران و بیدگل با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای هم به دو هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردستان، نطنز و نائین که تحت مدیریت روان آب در آبراهه‌ها درآمده اند، تصریح کرد: ۱۵ کیلومتر تله رسوب گیر توسط اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان برای پیشگیری از بیابان زایی اقدام شد.

وی افزود: ۵۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده در شهرستان خوروبیابانک برای ممانعت از حرکت شن‌های روان صورت گرفت.

شیشه فروش با اشاره به اقدام ۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اصفهان، نطنز، آران و بیدگل، نائین برای مبارزه با موش، گفت: تمام اقداماتی که از سال گذشته در استان اصفهان در حال اجراست در جهت پیشگیری از فعالیت کانون‌های گردو غبار و بیابان زایی انجام شده است.

وی بیان داشت: از ابتدا تاکنون اقداماتی برای ۳۰۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردستان، آران و بیدگل، کاشان، خوروبیابانک و اصفهان و برخوار و نطنز در جهت پیشگیری از بیابان زایی اجرا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1424720
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.