نسرین باباپور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این درحالی  است که  طبق اسناد بالادست، آموزش و پرورش متولی پیش‌دبستانی است ولی در زمان حاضر ۳۰ درصد نوآموزان دوره پییش‌دبستانی را در سازمان‌های دیگری مانند بهزستی، بسیج، دارالقرآن و سایر نهادها می‌گذرانند.

وی اظهارداشت: بر این اساس آیین‌نامه اجرایی پیش‌دبستانی در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین شده و  به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد تا این مراکز و موسسات ساماندهی شود و زیرنظر متولی اصلی آن قرار بگیرد.

رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: تا زمانی که این آیین‌نامه تصویب و ابلاغ می‌شود بنا به دستور استاندار باید محتوای آموزش‌های قابل ارائه در مراکز پیش‌دبستانی نهادهای مختلف در این استان برگرفته از تولیدات این وزارتخانه باشد.

وی تصریح کرد: محتوای کتاب‌های پیش‌دبستانی شامل آموزش‌های غیرمتمرکز و بومی توسط کمیته تولید محتوا در اداره‌کل آموزش و پرورش استان تولید می‌شود که مورد تایید دفتر پژوهش وزارت‌خانه متبوع است.

به گفته وی در کارگاه تولید محتوای آموزش و پرورش استان، تولیدات براساس پیش نیازهای تحصیلی در حوزه جسمانی، عاطفی و دیگر بخش‌ها صورت می‌گیرد.

رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان، رویکرد تولید محتوا را تلفیقی از مسائل دینی و اجتماعی برشمرد و گفت: در این راستا کودک در ۶ سطح اعتقادی - اخلاقی، علمی - فناوری، زیباشناختی - هنری، زیستی - بدنی، اجتماعی - سیاسی و اقتصادی - حرفه‌ای رشد و پرورش می‌یابد.

وی تاکید کرد: بر این اساس تمامی مراکز پیش دبستانی زیر نظر دیگر نهادها باید از محتوای آموزش و پرورش که براساس ساختار آموزش پایه اول و براساس مهارت‌های پیش نیاز تحصیلی تهیه شد، استفاده کنند.

باباپور بر ضرورت توجه به دوره پیش دبستانی به عنوان بخش مبنایی تعلیم و تربیت از دیدگاه‌های مختلف از جمله علوم تربیتی، جامعه‌شناختی، احادیث و روایات تاکید کرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذراندند در دوره‌های تحصیلی بالاتر در زمینه‌های شناختی، عاطفی و اجتماعی پیشرفت بهتری داشتند.

رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: دوره پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی غیراجباری است که برنامه‌های آن مبتنی بر فعالیت‌هایی شامل انس با قرآن، بازی، نمایش خلاق، نقاشی، بحث و گفت و گو، مشاهده و آزمایش، گردش علمی با تاکید بر استفاده از فناوری‌های جدید است و مهمترین سال‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه انسانی است.

وی، نگرش بر دوره پیش دبستانی را تلفیقی و فعالیت محور ذکر و اضافه کرد: در این دوره طلایی، شناسایی و رفع مشکلات یادگیری و رفتاری نوآموزان با شیوه‌های مختلف آموزشی و غربالگری سلامت صورت می‌گیرد تا  به پایه اول انتقال پیدا نکند و همچنین منجر به افت تحصیلی و تکرار پایه نشود.

باباپور ادامه داد : در بحث مداخله بهنگام، تمام جوانب رشد متوازن کودک شامل اجتماعی، شناختی، جسمانی، عاطفی، اخلاقی و پرورش خلاقیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جاهایی که کودک ضعف دارد مربیان با یک برنامه مدون به کلاس‌های درسی ورود می‌کنندد تا مشکلات آنها را به حداقل برسانند.

رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در طرح سنجش نوآموزان دوره پیش دبستانی کودکانی مورد غربالگری قرار می‌گیرند که در سامانه سناد دانش‌آموزی اسامی آنها ثبت شده باشد.

وی تصریح کرد: نوآموزان مشغول در مراکز پیش دبستانی سایر نهادها به دلیل ثبت نکردن اطلاعات در سامانه سناد از سنجش سلامت محروم می‌شوند و این در حالی است که انجام غربالگری یکی از حقوق کودکان برای تعلیم و تربیت با کیفیت و فرصت برابر آموزشی است تا مشکلات کودکان به موقع تشخیص داده و رفع شود.

باباپور افزود: اتباع بیگانه هم همانند سایر شهروندان در صورت داشتن مدارک هویتی و یا کارت تایید هویت از فرمانداری‌ها می‌توانند نسبت به ثبت نام کودکان خود برای آموزش پیش دبستانی اقدام کنند.

وی آموزش‌های پیش دبستانی را برای کودکان مناطق دوزبانه بسیار مهم برشمرد و گفت: با توجه به اینکه آنها تسلط کافی به زبان فارسی ندارند در کلاس اول دچار مشکل می‌شوند و همین امر موجب سکوت یا مشکلات بسیار در برقراری روابط اجتماعی با دیگران می‌شود.

در سال تحصیلی جاری در مجموع ۶۵ هزار و ۴۴۳ نوآموز پیش دبستانی شامل ۵۵ هزار و ۵۹۱ کودک ۶ ساله و ۹ هزار و ۸۵۲ کودک چهار تا پنج ساله  در یکهزار و ۶۸۳ مرکز مستقل پیش دبستانی آموزش و پرورش استان اصفهان و زیر نظر سه هزار و ۹۳۵ مربی فرا گرفتند.

نوآموزان پیش دبستانی چهار تا ۶ سال در ۲ دوره پیش دبستانی یک شامل دانش آموزان چهار تا پنج سال و پیش دبستانی ۲ شامل کودکان پنج ساله در این مراکز آموزش‌های لارم زا فرا گرفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.