بطور تقریبی هر روز چراغ زندگی افرادی در اصفهان و کشور بر اثر سوانح جاده‌ای خاموش می‌شود و وسایل نقلیه، جاده و نیروی انسانی هر کدام سهمی در بروز این حوادث دارند و با توجه به اینکه عامل انسانی اصلی‌ترین عامل در بروز حوادث و تصادفات رانندگی است، اصلاح و توسعه فرهنگ رانندگی،  نقش بسزایی در کاهش این حوادث و تلفات ناشی از آن خواهد داشت.

بنا بر آمار موجود سالانه ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در کشور جان خود را از دست می دهند و ۶۵۰ هزار نفر در این سوانح مصدوم می‌شوند که فرهنگ سازی، ایجاد زیرساخت‌ها و رعایت دقیق قوانین نقش موثری در پیشگیری از حوادث دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کارشناسان خودروهای ناایمن، شبکه جاده‌ای نامناسب و کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و ضعف در شیوه امدادرسانی را از مهمترین عوامل آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ذکر می‌کنند.
این درحالی است که کشورهای توسعه یافته، کمترین آمار مرگ و میر در بخش تصادفات جاده‌ای را دارند زیرا این کشورها منابع لازم برای حفظ جاده‌ها و ایجاد استانداردهای بالا را دارند و هر روز قوانین سخت‌گیرانه ‌تری را برای حرکت در جاده‌ها وضع می‌کنند.

نهادها و دستگاه‌های متولی نیز باید جدیت، تمرکز و برنامه‌ریزی ویژه‌ای در راستای توسعه فرهنگ رانندگی در جامعه برای کاهش تعداد سوانح و تصادفات جاده‌ای داشته باشند و در کنار تقویت فرهنگ رانندگی، افزایش و توسعه شبکه راه‌های استان و زیرساخت‌های این بخش داشته باشند و در این راستا شدت نظارت و کنترل پلیس بر عملکرد رانندگان نیز در کاهش حوادث و تلفات رانندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در کنار عامل انسانی و جاده خودرو نیز نقش قابل توجهی در حوادث رانندگی دارد به نحوی که ۷۸ درصد تصادفات جاده‌ای اصفهان مربوط به خودروهای شخصی است.

بنابراین ضرورت دارد که برای کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن در کنار فرهنگ‌سازی، به توسعه زیرساخت‌ها، تشدید نظارت‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و ایمن‌سازی و افزایش امنیت خودروها نیز توجه شود.

اقدامات نوآورانه‌ ای برای کاهش تصادفات در اصفهان 

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: بخشی از ماموریت راهنمایی و رانندگی این است که تصادفات و جان باختگان را به حداقل ممکن برساند که اقدامات خوب و نوآورانه و خلاقانه ای در این راستا صورت گرفته است.

سردار مهدی معصوم بیگی افزود: اصفهان از معدود استان‌هایی که به صورت متوالی ۱۰ سال کاهش جانباخته داشته و براساس آمارها شرایط منطقه از میانگین کشور بهتر است.

وی بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت به صورت میانگین در کشور ۲۱ نفر جانشان را سال گذشته از دست دادند که این عدد در استان ۲۰ نفر بوده است.

معصوم بیگی ادامه داد: انتظار ما این است که استان نقش خود را متفاوت ایفا کند، درست است که آمار مجروحان، مصدومان و جانباختگان استان از کشور مناسب‌تر است اما فرهنگ رانندگی مردم و رفتارها باید تفاوت معنادار داشته باشد.

وی بیان کرد: کار این مجموعه به قدری مهم است که رهبری فرمودند من نسبت به آمار جان‌باختگان دغدغه دارم و کاری بکنید که این آمار کاهش یابد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان  اظهار داشت: ۲ رکن اساسی مدیریت تصادفات قبل و بعد از تصادف است که نیازمند ارتقا و بهبود در این راستا هستیم.

ناگزیریم به سمت سیستم نظارت هوشمند حرکت کنیم

رییس پلیس راهور استان اصفهان گفت:با توجه به کمبود نیروی انسانی و ‌مشکلات متعدد ناگزیریم به سمت نظام نظارت هوشمند حرکت کنیم.

محمدرضا محمدی افزود: هوشمندسازی و توجه به شبکه نظارت هوشمند بسیار حائز اهمیت و مورد تاکید است.

وی ادامه داد: اگر قرار است سازمان‌های مرتبط نسبت به اقدامات کمتر توجه کند ما منتظر آن ها نمی‌مانیم و تلاش می کنیم که کارها را خودمان به پیش ببریم.

وی با بیان اینکه امروز یکی از رویکردهای پلیس در حوزه آموزش است، ادامه داد: ۸۰ درصد تصادفات در راستای عابران پیاده و موتورسواران صورت می‌گیرد که آموزش باید در این راستا صورت بگیرد.

رییس پلیس راهور اصفهان گفت: اجرای مقررات ضلع دیگری از ارکان ترافیک است که در حوزه پلیس قرار دارد از این رو امروزه اجرای مقررات به سمت و سوی شبکه نظارت هوشمند حرکت می‌کند.

۷۸ درصد از تصادفات جاده‌ای اصفهان سهم  سهم خودروهای شخصی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان در این باره اظهار داشت: برآیند آمارها نشان می‌دهد ۲۲ درصد از تصادفات جاده‌ای در این استان سهم حمل و نقل عمومی اعم از بار و مسافر و ۷۸ درصد سهم خودروهای شخصی است.  

مهدی خضری در گفت و گو با ایرنا توجه بیشتر رانندگان خودروهای شخصی به ارتقا فرهنگ رانندگی را خواستار شد و افزود: رفتارهای ترافیکی شهروندان در نقاطی مانند آزادراه‌ها که از سطح بالایی از استانداردهای یک راه ایمن برخوردارند، بسیار ناراحت کننده است.

وی با بیان این که رسانه فقط روزنه امید برای تغییر در فرهنگ رانندگی این گروه بزرگ محسوب می‌شود، ادامه داد: برنامه‌های ویژه و مدونی از سال گذشته برای کنترل و نظارت بیشتر و بازآموزی دوره‌های آموزشی و ارتقا فرهنگ رانندگی  گروه حمل و نقل عمومی آغاز شد که نتایج آن در آینده نزدیک آشکار خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: روز ملی ایمنی حمل و نقل بهانه‌ای برای هم قسم شدن با رسانه‌ها برای آگاهی بخشی به جامعه و قلم زدن در این مسیر است.  

وی با اشاره به صفر شدن آمار تصادفات ۲ گروه از کاربران پرخطر جاده‌ای در اصفهان شامل دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها و ساکنان روستاهای مجاور راه‌های استان بیان کرد: تحقق این مهم حاصل یک دهه تلاش مستمر این اداره‌کل و پلیس راه برای آگاه‌ سازی و فرهنگ‌سازی است.

خضری از کاهش تصادفات منجر به فوت در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تصادفات منجر به فوت در سال ۹۷ بالغ بر ۳۷۳ فقره بود که در سال گذشته به ۳۳۰ مورد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: اصفهان مقام اول تعداد آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی کشور را دارد  و پنج درصد از کل ترددهای کشور، در این استان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سال گذشته هشت جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی برای ساماندهی اقدامات دستگاه های ذیربط برای ایمنی برگزار شد و  اقدام جهادی برای رفع نقاط و محورهای حادثه‌خیز، تلاش برای ارتقا فرهنگ رانندگی و ارتقا آگاهی گروه‌های در معرض خطر تصادفات انجام شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته دوره‌های آموزشی برای روستاها و مدارس حاشیه راه‌ها و اهدا رایگان کلاه ایمنی به موتورسواران با موفقیت برگزار شد و تصادفات در محورهای روستایی و تصادفات دانش‌آموزان در مدارس حاشیه راه‌های استان به صفر رسید.

خضری با بیان اینکه در زمان حاضر استان اصفهان با ۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی رتبه اول در این عرصه را به خود اختصاص داد، اظهارداشت: جذب سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی در محورهای مواصلاتی استان و ارتقا کیفی خدمات در این مجتمع‌ها از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای است.

وی افزود: تمام ظرفیت‌های استان اعم از نیروی انسانی، ماشین آلات راهداری، فناوری‌های نوین در حوزه ITS،  ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی و آموزش را برای کاهش تصادفات جاده‌ای به کار گرفته شده است.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان ادامه داد: در راستای افزایش نظارت هوشمند بر محورهای مواصلاتی استان ۳۴ دوربین نظارت تصویری، ۱۴۵ دوربین ثبت تخلف، ۱۵ تابلو پیام متغیر و ۱۳۰ دستگاه دوربین تردد شمار در راه های استان اصفهان نصب شده است.

وی از تمام رانندگان حمل ونقل عمومی و رانندگان خودروهای شخصی خواست با رعایت قوانین و مقررات و سرعت مطمئنه ضمن حفظ ایمنی خود و خانواده هایشان، ایمنی سایر کاربران جاده ها را نیز ارتقا دهند.

خضری  ابراز امیدواری کرد در سال جاری با تداوم اقدامات انجام شده، شاهد کاهش هرچه بیشتر تصادفات رانندگی در جاده‌های استان اصفهان باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سال گذشته تصادف در جاده‌های روستایی و تصادف دانش آموزان در مدارس حاشیه راه‌های این منطقه به صفر رسید.

وی اظهار داشت: به صفر رسیدن تصادف در این محورها حاصل یک دهه تلاش مستمر این اداره کل و پلیس راه برای آگاه‌ سازی و فرهنگ‌سازی است.

خضری ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای روستاها و مدارس حاشیه راه‌ها و اهدا رایگان کلاه ایمنی به موتورسواران از اقدام‌های موفق این اداره کل در راستای آگاه سازی و فرهنگ‌سازی محسوب می‌شود.

تصادفات فوتی دراستان اصفهان ۱۱.۵ درصد کاهش یافت

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان گفت: آمار تصادفات منجر به فوت این استان در سال گذشته ۱۱.۵ درصد نسبت به  سال ۹۷ کاهش داشته است.

وی اظهار داشت:تعداد تصادفات منجر به فوت در سال ۹۷ بیش از ۳۷۳ فقره بود که در سال گذشته به ۳۳۰ فقره کاهش پیدا کرد.

خضری با بیان اینکه میزان تلفات سر صحنه هشت درصد کاهش یافته است ادامه داد: سال ۹۷ تعداد کشته شدگان سر صحنه ۴۴۰ نفر بودند که در سال گذشته به ۴۰۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: این استان پس از استان‌های قم، اردبیل، مازندران، البرز و قزوین بیشترین کاهش در تعداد تصادف‌های منجر به فوت استان را داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اصفهان با مقایسه حجم تردد و گستردگی این استان‌ها با استان اصفهان گفت: ۶ درصد از حجم تردد کل کشور در محورهای مواصلاتی اصفهان انجام می‌شود و با مطالعه دقیق تر در این زمینه میزان اثرگذاری اقدامات استان برای کاهش تصادفات مشخص‌ خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته علاوه بر اقدام جهادی برای رفع نقاط و محورهای حادثه خیز استان، تلاش‌های بسیاری برای ارتقا فرهنگ رانندگی  و همچنین ارتقا آگاهی گروه‌های در معرض خطر تصادفات انجام شد.

خضری جذب سرمایه گذاران برای احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی در محورهای مواصلاتی استان و ارتقا کیفی خدمات در این مجتمع ها را از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای دانست و ابراز امیدواری کرد که در سال جاری با تداوم اقدامات انجام شده شاهد کاهش هر چه بیشتر تصادفات رانندگی در جاده‌های استان اصفهان باشیم.

کمبود اعتبار مهمترین مشکل راه‌های اصفهان است

 رییس اداره نگهداری راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان گفت: کمبود منابع مالی یکی از مهمترین چالش‌های این اداره است که سال گذشته برای حل این معضل بخشی از محورهای مواصلاتی استان از روش‌های جدید به جای آسفالت گرم استفاده شد.

مهدی فقهی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: وضعیت روکش آسفالت محورهای مواصلاتی استان اصفهان به صورت دائم پایش و رصد شده و برنامه‌ریزی برای بهبود آن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت روکش‌های آسفالت جدید  شامل بازیافت سرد و سیلکت  قابل قبول است ادامه داد: ساماندهی، ایمن‌سازی و محدودسازی دسترسی‌های غیرمجاز از مهمترین ماموریت‌های این اداره کل در سال جاری است.

رییس اداره نگهداری راههای اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان خاطرنشان کرد: تحلیل سوانح و تصادفات استان نشان می‌دهد که با افزایش دسترسی از روستاها، شهرک‌های صنعتی یا مسکونی به محورهای اصلی امکان و احتمال بروز تصادف به شدت افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: استان اصفهان با وسعت ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع  انواع شبکه‌های بزرگراهی، آزادراهی، اتوبانی و روستایی کشور را در خود جای داده است.

فقهی با اشاره به اینکه راه‌های استان نیاز به نگاه ویژه دارد، تصریح کرد: عبور کریدور شمال و جنوب کشور از اصفهان ضرورت این نگاه ویژه را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: وجود صنایع مادر و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر در استان اصفهان حاکی از لزوم داشتن نگاه ویژه دولت به راه‌های این استان است که تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

نگهداری راه‌ها، وظیفه اصلی راهداری است و از مجموع ۱۲ هزار کیلومتر راه‌های این استان، ۸۰۰ کیلومتر آن خرابی شدید دارد و برای بهسازی و لکه‌گیری راه‌های شریانی این استان، نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بیشترین خرابی راه‌های استان در محورهای اردستان، نائین، خور و بیابانک و کوهپایه شناسایی شده است و سال گذشته برای نوسازی، بهسازی و لکه‌گیری راه‌های شریانی این استان ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.