با اعلام پلیس راهور نیروی انتظامی مبنی بر جریمه شدن خودروهای بدون معاینه فنی از شانزدهم اردیبهشت امسال، مراجعه مردم برای معاینه خودروهای خود به این مراکز در چند روز اخیر افزایش یافت و امروز شنبه سیزدهم اردیبهشت با نزدیک شدن به موعد تعیین شده از سوی پلیس راهور، این مراجعه‌ها فزونی گرفت.

گزارش‌های دریافتی از مردم و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که صف‌های طولانی در مقابل مراکز معاینه فنی بویژه کلانشهر اصفهان ایجاد شده است و تعدادی از مردم به مدت چند ساعت در صف منتظر رسیدن نوبت خود برای معاینه خودرو شدند.

به گفته متصدیان این مراکز، مراجعه مردم برای معاینه فنی خودرو از هفته گذشته افزایش چشمگیری یافت درحالیکه در اسفند سال گذشته و فروردین امسال به دلیل مسائل ناشی از شیوع بیماری کرونا، آنها مشتریان بسیار کمی داشتند.

مراکز معاینه فنی در سایر شهرهای استان اصفهان نیز در این چند روز با مراجعه زیاد مواجه شدند و برای اینکه بتوانند خدمات رسانی بهتری به مردم داشته باشند ساعت کار خود را افزایش داده و تعدادی از آنها از هشت صبح تا ۱۹ بعدازظهر فعال هستند.

بُنک‌دار یکی از کارکنان مراکز معاینه فنی خودرو در شاهین‌شهر به خبرنگار ایرنا گفت که کُندی و قطع و وصل شدن اینترنت و سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران مدیریت امور اجرایی معاینه فنی کشور) نیز باعث تشدید ازدحام و ایجاد صف شده است.

درحالیکه مردم از این صف‌های طولانی گله‌مند هستند و عده ای انتقاد کردند که چرا برای پیشگیری از ایجاد ازدحام از روش‌هایی مانند نوبت‌دهی اینترنتی استفاده نمی‌شود، تعدادی از متصدیان مراکز معاینه فنی خودرو اظهار داشتند که در این شرایط استفاده از امکاناتی مانند نوبت‌دهی، جوابگو نیست.

به گفته متصدی یکی از مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان اصفهان، اعلام ناگهانی فرصت معاینه فنی و جریمه کردن خودروها پس از آن تاریخ، کار نادرستی بود زیرا از یک طرف در ماه‌های اسفند و فروردین سال گذشته به مردم توصیه می‌شد که در خانه‌هایشان بمانند و تردد نکنند که همین امر باعث کاهش شدید مراجعه آنها به مراکز معاینه فنی شد و از طرف دیگر، اعلام کردند که آخرین مهلت برای معاینه فنی، پانزدهم اردیبهشت است.

اصغر نجفی با تاکید بر اینکه همین امر باعث ایجاد ازدحام بویژه در شهرهای بزرگ شد، افزود: استفاده از روش‌هایی مانند نوبت‌دهی اینترنتی نیز در شرایط حاضر مشکلات ازدحام را چندان حل نمی‌کند مگر آنکه مرکزی فقط به صورت اینترنتی نوبت داشته باشد و پذیرش حضوری نکند.

مدیر فنی مراکز معاینه فنی شهرداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مهلتی که پلیس راهور برای معاینه فنی خودرو اعلام کرد باعث شد تا بار ترافیکی این کار که بطور معمول در اسفند زیاد بود به اردیبهشت امسال بیفتد.

منصور خادمی با اشاره به اینکه از نیمه دوم شهریور سال گذشته تا پایان فروردین امسال میزان ورودی مراکز معاینه فنی اصفهان بسیار پایین بود، افزود: اما این مراکز از اوائل اردیبهشت با افزایش تصاعدی تعداد مراجعه کنندگان مواجه شدند.

به گفته وی در ماه‌های گذشته به طور متوسط حدود یکصد دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی خودرو در اصفهان مراجعه می‌کرد که در این روزها به دستکم ۷۰۰ خودرو افزایش یافت.

خادمی با بیان اینکه در زمان حاضر ۶ مرکز معاینه فنی با ۱۱ خط مکانیزه در کلانشهر اصفهان فعال است، افزود: از جمله راهکارهایی که برای مدیریت هرچه بهتر مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی خودرو در اصفهان اتخاذ شد افزایش ساعت کار آنها در شیفت بعدازظهر تا ۱۷ بود هرچند یکی از مراکز (راهور) تا ساعت اداری یعنی ۱۵ فعال است.

وی همچنین با اشاره به آماده شدن سامانه نوبت دهی مراکز معاینه فنی شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا یک یا ۲ مرکز در روزهای تعطیل به صورت نوبت دهی اینترنتی فعالیت کنند.

پیش از این رییس پلیس راهور نیروی انتظامی گفته بود که  جریمه خودروهای بدون معاینه فنی و همچنین گواهینامه‌هایی که مدت قانونی آن به اتمام رسیده از ۱۶ اردیبهشت جاری آغاز می‌شود.

سردار سیدکمال هادیانفر افزود: برابر قانون ماده هشت هوای پاک، خودروهایی که بدون معاینه فنی هستند زمانی که از جلو دوربین ها راهنمایی و رانندگی عبور کنند، روزانه ۵۰ هزار تومان بدون استثنا جریمه می شوند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.