بارش‌های شدید بهاره ۴۸ ساعت گذشته که باعث آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و همچنین جاری شدن سیلاب در مسیرهای دره‌ای و مراتع همجوار رودها شد، تعدادی از عشایر و دام‌های آنان را گرفتار کرد.

گروهی از بسیجیان و پاسداران بلافاصله به سمت مناطق عشایری که تازه به ییلاق کوچ کردند حرکت کردند تا آنان را نجات دهند. این گروه‌ها تعدادی پتو، نان و کنسرو در اختیار آسیب دیدگان قرار دادند.

جمعی از عشایر منطقه پادنا هنگام بارش‌های شدید، گل و لای، طغیان و خروش آب در مسیر حرکت آنها به سمت غارهای حاشیه مراتع میان‌بند رفتند و پناه گرفتند.

گرگ‌ها نیز از فرصت کوچ زودهنگام عشایر به جنوب سمیرم بینصیب نماندند و شماری از دام‌های بدون سرپناه  عشایر  در مسیر کوچ  به ییلاق را دریدند.

علی‌اکبر نادری، رییس اداره امور عشایر سمیرم با تایید این خبر، اظهارداشت: علاوه بر گرگ‌ها سرما و بارش‌های شدید رگباری باعث تلف شدن شماری از دام‌های نوزاد عشایر شده است.

رییس جمعیت هلال احمر سمیرم به خبرنگار ایرنا گفت: امدادگران این جمعیت در حال امدادرسانی به عشایر آسیب‌دیده و سیل‌زده هستند.

سید نورمحمد موسوی اظهارداشت: بیشتر این خانوارهای عشایری به شکل سنتی و پیاده کوچ کرده بودند که با ریزش باران‌های سیل‌آسا مواجه شدند.

به گفته وی کوچ زودهنگام عشایر هر سال مشکلاتی برای عشایر، دام‌های کوچک و نهادهای امدادی ایجاد می‌کند و با وجود هشدارهای مسوولان برای کوچ به موقع، امسال نیز شاهد گرفتار شدن جمعی از عشایر در این ماه از سال به دلیل کوچ پیش از موعد هستیم.

موسوی یادآور شد: بهار سال ۹۷  حدد ۸۰۰ دام عشایری بخش مرکزی و وردشت در شمال سمیرم بر اثر سرما و بارندگی از بین رفتند.

رییس جمعیت هلال احمر سمیرم از عشایر خواست از حرکت در حاشیه دره‌ها و رودخانه‌ها در مسیر کوچ خودداری کنند تا گرفتار سیلاب ناگهانی نشوند.

قرق کوچ بهاره سمیرم امروز و روز گذشته(۱۳ روز زودتر از ۲۵ اردیبهشت، زمان رسمی تقویم کوچ) شکسته شد و با وجود بارش شدید باران عشایر به مرور در حال حرکت به سمت یوردها و عرف‌های(محل استقرار سیاه چادر عشایر) خود هستند.

چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه‌های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش‌بلوکی هر ساله با حدود۷۵۰ هزار رأس دام، به ییلاق سرسبز و بکر سمیرم کوچ می‌کنند.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج ضلع شمالی زاگرس مرکزی و دنا واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.