فرزاد قشلاقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از بین این افراد ۱۶ نفر بر اثر مسمومیت الکلی جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز نابینا شدند.

وی با بیان‌اینکه مسمومیت با الکل صنعتی متانول و مشروبات تقلبی از اواسط اسفند سال گذشته در اصفهان افزایش یافت، اظهار داشت: با آگاهی‌سازی‌ صورت گرفته، تعداد مراجعه‌کنندگان در این زمینه و مسمومیت‌های حاد در ۲ هفته اخیر بسیار کاهش یافته است.

قشلاقی با اشاره به‌اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت، اصفهان رتبه پانزدهم را در زمینه مسمومیت الکلی در کشور دارد، تصریح کرد: این استان با وجود جمعیت زیاد خود در مقایسه با برخی از استان‌های کم جمعیت، نسبت مسمومیت‌های الکلی پایینی داشت.

این متخصص سم‌شناسی بالینی خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که دچار مسمومیت الکلی بدلیل مصرف مشروبات تقلبی شدند از قشرهایی دارای سطح آگاهی پایین نسبت به این موضوع بودند.

وی افزود: تعدادی نیز بدلیل استفاده نادرست از الکل صنعتی و وایتکس در ضد عفونی کردن دچار علائمی مانند تنگی نفس و سرفه شده بودند.

قشلاقی، رده سنی مسمومان الکلی در این خطه را بین ۱۳ تا ۷۰ سال اعلام و اضافه کرد: مردم باید توجه کنند که تشخیص مشروبات الکلی تقلبی از اصلی به‌هیچ عنوان از رنگ، بو و مزه امکانپذیر نیست زیرا در الکل‌های تقلبی از مواد ترکیبی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا بتدریج موارد مسمومیت‌هایی مانند سُموم دفع آفات و گزش‌ها مانند زنبور، عقرب و مار افزایش می‌یابد.

مهمترین نشانه‌های مسمومیت با الکل، تهوع،‌ بی‌اشتهایی، ضعف، تعریق سرد، درد پشت بدن،‌ تنگی نفس، تْندی تنفس و شکایت دید چشمی است و این مسمومیت در حالت پیشرفته به کاهش سطح هوشیاری، تشنج،‌ اُفت فشار خون و علائم شدید مغزی و کْما منجر می‌شود.

از ۲ ماه گذشته و پس از شیوع بیماری کرونا، شایعه‌ها و مطالب کذبی در برخی شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی در باره تاثیر آشامیدن الکل در جلوگیری از ابتلا به این بیماری منتشر شد و شماری از مردم به‌دلیل ناآگاهی و بروز رفتارهای پرخطر اقدام به مصرف و خوردن الکل یا قرقره کردن آن در دهان کردند.

تعدادی از افراد سودجو نیز در این میان از این باور اشتباه، سواستفاده و اقدام به تولید بیشتر مشروبات دست‌ساز با درصد بیشتر متانول کردند که همین امر به مسمومیت و حتی جان باختن شماری از مردم در استان‌های مختلف منجر شده است.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور، از اول اسفند سال گذشته تا ششم اردیبهشت سال جاری ۷۹۶ مورد مرگ بر اثر مسمومیت با متانول گزارش شده و تهران با ۲۰۵ مورد، بیشترین فوتی را در میان استان‌ها دارد.

کامبیز سلطانی نژاد  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های اخیر گاهی شاهد بروز مسمومیت‌های جمعی ناشی از متانول و عوارض مصرف نوشیدنی های الکی تقلبی در کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بزرگترین حادثه مسمومیت جمعی بر اثر مصرف متانول در کشور همزمان با بروز بحران شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها مشاهده شد، بطوری که از اول اسفنده گذشته تا ششم اردیبهشت امسال بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، بیش از چهار هزار نفر به علت مسمومیت حاد ناشی از متانول به بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور مراجعه کردند.

سلطانی‌نژاد گفت: در این فاصله زمانی کوتاه بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، ۷۹۶  مورد مرگ بر اساس شواهد و مستندات بالینی وآزمایشگاهی در اثر مسمومیت با متانول در کشور گزارش شده است.

وزارت بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد: تاکنون ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۹۵۷ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.