سیدمهدی قائم مقامی روز چهارشنبه در جلسه حفاظت از منابع آب سمیرم در فرمانداری اظهار داشت: همخوانی نداشتن چگونگی تقسیم و توزیع آب با ذخیره منابع آبی با نوع کشت، منطقه مورد کشت، کار و روش آبیاری نشان می‌دهد نرخ‌گذاری آب‌بها مشکل دارد و باید اصلاح شود.

به گفته وی، اینکه دیون و طلب‌های شرکت آب منطقه‌ای در طول چهار سال گذشته بیشتر شده نیز این موضوع را تایید می‌کند، بنابراین باید این موارد در جلسه‌ای استانی با حضور مدیران ارشد شهرستان و سازمان‌های مرتبط با موضوع به دقت بررسی و اصلاحاتی انجام شود تا کشاورزان نیز با اعتماد و پذیرش کامل آب‌بها را پرداخت کنند.

مدیر امور آب منطقه ای سمیرم در ادامه این جلسه گفت: مهمترین مشکل در شرق شهرستان و به شکل اختصاصی "سد حنا" تقسیم و توزیع آب برای بهره‌برداران پایین دست این سد مخرنی است.

روح الله اکبری خاطر نشان کرد: حجم آبی که سال گذشته تعهد کردیم به کشاورزان و باغداران زیر دست سد حنا تخصیص دهیم، با محاسبه تلفات به ۱۰ و نیم میلیون مترمکعب رسید.

وی تصریح کرد: برای امسال نیز حجم آبی که پیش بینی کرده‌ایم ۸.۴ دهم میلیون متر مکعب است که  در جلسات مختلف با فرماندار شهرستان مقرر شد این میزان را کمتر کنیم تا سال آینده ذخیره آب بیشتری پشت این سد کم‌آب داشته باشیم و برای سازه سد نیز مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم شرق شهرستان سال گذشته خوب نبود و آب منطقه‌ای نیز با رویکرد کمک به خانوارهای محلی، حدود ۸.۵ میلیون متر مکعب آب برای کشت و کار آنها اختصاص داد.

اکبری مشکل اصلی در بخش کشاورزی حنا و شرق سمیرم را تنش و اختلاف بین باغداران و مزارع عنوان کرد و گفت: حساسیت زراعت کاران روی باغ‌ها و باغداران به علت اختصاص آب سد به آنان است در حالی که این موضوع درست نیست چرا که سال‌هایی که سد در منطقه ساخته نشده بود باغی هم وجود نداشت  و منطقه زراعی بود.

وی با بیان اینکه چهار چشمه‌ای که با ساخته شدن سد در کف آن موجود است ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب دهی در سال‌های ترسالی دارند، اظهار داشت: این حجم آب برای هفت مزرعه سنتی پایین دست آب زیادی نیست بنابراین وجود سد و تامین آب از محل این سد مهم است.

مدیر آب منطقه ای سمیرم مشکل مهم دیگر این سازمان را دیون و بدهی‌ تعدادی از شرکت تعاونی‌های محلی و کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: این دیون از سال‌های گذشته تا به امروز به یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون تومان رسیده است.

اکبری اظهار امیدواری کرد با برگزاری نشست اختصاصی با محوریت شرق شهرستان و سد حنا بتوان به راهکاری اصلاحی رسید و مردم و تعاونی‌ها را به پرداخت دیون تشویق کرد.

وی تاکید کرد: هر عدد و نرخی برای محاسبه آب‌بها در این سال‌ها انتخاب شده این شرکت حداقل قیمت را تایید  و تصویب کرد و حتی نوع پرداخت‌ها را قسطی کرده است اما عمده بهره‌برداران با این شرکت همکاری نمی‌کنند.

مدیر جهادکشاورزی سمیرم در ادامه همین پیوند، اظهار داشت: عدالت در توزیع آب مهمترین خواسته کشاورزان و باغداران است.

احمد تیموری افزود: مبنا و معیار توزیع آب باید شفاف و مشخص باشد ضمن اینکه اولویت‌ها در تقسیم آب به باغداران با سابقه یا نوع کشت‌های بهاره و پاییزه نیز در تقسیم و توزیع آب بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی  مشخص کردند که فرمول آب‌بها با نوع کشت، زمین و نوع آبیاری همخوانی ندارد؛ از شرکت آب‌منطقه‌ای خواست این موارد را با برگزاری جلسه‌ای اختصاصی حل و فصل کند.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم اجاره  زمین کشاورزی از سوی بومیان به افراد غیر را مشکل اساسی دیگر بویژه در شرق سمیرم برشمرد و افزود: جهادکشاورزی نوع کشت کم‌آب‌خواه را مشخص و به کشاورز اعلام می‌کند اجاره‌دار هیچ تعهدی برای اجرای خواسته ما ندارد و هر چه می‌خواهد، می‌کارد.

به گفته تیموری، دست ما در اینجا بسته است و کشاورز محلی نیز به علت مشکلات معیشتی و اقتصادی به راحتی زمین خود را در اختیار غیر قرار می‌دهد هر چند معتقدیم دست برخی سودجویان و واسطه‌ها در این میان موثر و در کار است.

وی تاکید کرد: توانمندسازی و آموزش در این بخش اهمیت زیادی دارد تا کشاورز و زارع زمین خود را اجاره ندهد چرا که وقتی  زمین را به دیگری واگذار کرد او دیگر تعهدی ندارد و سرمایه خود را هر گونه بخواهد هزینه می‌کند.

تیموری گزارشی از سطح زیر کشت و محصولات زراعی و باغی شرق سمیرم ارائه کرد و گفت: گستره باغ های موجود در این منطقه ۵۴۰ هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی سمیرم اظهار داشت: گندم پاییزه ۱۰۰ هکتار بود و پیش بینی کشت‌های بهاره برای سیب زمینی ۴۰۰ هکتار، چغندر قند ۲۰ هکتار، لوبیا سبز ۵۰ هکتار و ذرت علوفه‌ای ۲۰۰ هکتار برای سال جاری است.

ذخیره آب سد حنا در ۳۲ کیلومتری جنوب شرق سمیرم با ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب، در سال‌های خشک‌سالی به کمتر از ۱۰ میلیون متر مکعب رسیده و با توجه به اینکه این منطقه از نظر بارش‌ها در سمیرم کمترین بارندگی‌ها را دارد ذخیره آب سد نیز با محدودیت‌هایی برای خسارت ندیدن سازه این سد مخزنی همراه است.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ در جنوب کشور محسوب می‌شود.

این خطه کوهستانی، دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۶ درصدی مردم در بخش کشاورزی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.