امسال ماه مبارک رمضان همزمان با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا شده است.

موضوعی که با جان و سلامتی انسان سروکار دارد، اما رمضان امسال فرصتی ناب برای اثبات ایثار هر شهروند مومن و مسوولیت‌پذیر است تا با پیشکش عصاره جان خود، این جوهره قرمز رنگ جاری در رگ‌ها، مهربانی هرچند ناچیز یک بنده به بنده، بخش ناچیزی از الطاف بیکران پروردگارش را شکر گوید.

عنایت خدایی که به او صحت و سلامتی عطا کرده و وی را در بوته آزمایش قرار داده که بی‌شک این گذشت نعمت‌های بیشماری برایش به ارمغان خواهد آورد.

چه بسیار انسان‌هایی که چشم انتظار جرعه‌ای از این مایع حیاتبخش هستند تا بتوانند مدتی به امور عادی زندگی خود بپردازند.

و چه بسیار فرشتگان زمینی سخاوتمندی که بر امر اهدای خون مداومت ورزیده و ثواب دنیوی و اخروی را برای خود به ثبت می‌رسانند.

اما این روزها شاید افراد بیشتری دست یاری به سوی تو شهروند پاک و پرمهر اصفهانی دراز کرده باشند تا زندگی را با او به اشتراک بگذاری تا هر دو از برکت‌های وافر ماه پرفیض رمضان بهره‌مند شوید.

موضوعی که این ایام یعنی در واپسین روزهای شیوع کرونا مسوولان سازمان انتقال خون بر آن تاکید دارند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اهدای خون در ماه مبارک رمضان روزه را باطل نمی‌کند اما اهداکنندگان به منظور جلوگیری از ضعف احتمالی بدن می‌توانند در نخستین ساعات صبح و یا پس از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند.

مجید زینلی  با بیان اینکه بطور میانگین روزانه ۴۰۰ واحد خون در استان نیاز است افزود: درحال حاضر ذخیره خون استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و مشکل خاصی در این زمینه نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خون بافتی زنده و زمان نگهداری مشخصی دارد اهدای خون توسط شهروندان همواره برای تثبیت ذخیره بانک خون استان مورد نیاز است.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با بیان اینکه برخی بیماران که امکان ساخت سلول پلاکت را ندارند نیاز به تزریق مکرر آن دارند که دچار خون‌ریزی نشوند تصریح کرد: پلاکت‌ها کوچکترین سلول‌های خون هستند که به انعقاد و کنترل خونریزی در بدن کمک می‌کنند و پلاکت فرزیس فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل اهداکننده جداکرده و سایر اجزای خون را به بدن اهدا کننده برمی‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه در هربار اهدای پلاکت به روش فرزیس به اندازه ۶ تا هشت واحد اهدای خون معمولی، پلاکت جمع‌آوری می‌شود عنوان کرد: پلاکت سه تا ۵ روز در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد، پلاسما یک تا حداکثر ۷ سال در دمای منهای ۲۰ درجه و گلبول‌های قرمز نیز ۳۵ تا ۴۲ روز در دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد قالب نگهداری است.

زینلی گفت: امروزه همه فرآورده‌های خونی که در کشورهای توسعه یافته تهیه می‌شود در استان اصفهان نیز قابلیت تولید دارد.

وی اظهارداشت: مرکز جامع اهدای خون خواجو در اصفهان با افزایش یک نوبت کاری، از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۸ و ۲۱ تا ۳۰ دقیقه بامداد آماده دریافت خون از شهروندان اصفهانی است.

مدیرکل انتقال خون اصفهان همچنین افزود: ماه رمضان سال گذشته ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل دارا بودن شرایط جسمانی مناسب، موفق به اهدای خون شدند.

وی سه درصد از این اهداکنندگان را بانوان دانست.

۹۶.۵ درصد اهداکنندگان خون در استان اصفهان را مردان و ۳.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهد.

زنان و مردان از سن قانونی ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.