امین حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع که مساحت جنگل‌های شهرستان فریدونشهر ۴۰ هزار هکتار است و از سال ۸۳ طرح صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس در جنگل‌های شهرستان تهیه شده است، اظهار داشت: اقدامات متعددی در قالب حفاظت، احیا و توسعه جنگل‌ها در این طرح ملی پیش بینی شده است و هر ساله از اعتبارات این طرح ملی شهرستان در راستای اجرای پروژه‌های پیش بینی شده بهره مند می‌شود.

توسعه جنگل با بذر بادام و ارژن در ۲۷۷ هکتار از منطقه لیلگان فریدونشهر

وی با بیان این مطلب که اقدامات انجام شده منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر در جهت حفاظت از جنگل‌های شهرستان در سال ۱۳۹۸ توزیع ۱۶۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در پشتکوه اول و دوم بوده است ابراز داشت: اقدامات انجام شده در جهت غنی سازی و توسعه جنگل‌های شهرستان در سال گذشته غنی سازی ۹۳ هکتار جنگل با بذر بلوط در ذخیره گاه جنگلی چال خلیل، غنی سازی ۳۰ هکتار جنگل با بذر بلوط در روستای کاهگانک، توسعه جنگل با بذر بادام و ارژن در ۲۷۷ هکتار از منطقه لیلگان، کپه کاری ۴۰ هکتار با بذر کرفس در روستای مصیر و واکاری ۶۰ هکتار جنگل با بذر بلوط در روستای خوش میوه بوده است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر ادامه داد: مراقبت و نگهداری ذخیره‌گاه‌های جنگلی چال خلیل و پشندگان و عملیات پرورشی و بهداشتی ۵۰ هکتار جنگل در کولاب از دیگر اقدامات منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر در سال ۱۳۹۸ است.

وجود ۲ ذخیره گاه جنگلی شهرستان فریدونشهر با مجموع مساحت ۱۵۰ هکتار

وی با اشاره به این موضوع که ذخیره گاه جنگلی محلی است که به منظور عدم دخالت انسان و حضور دام محصور می‌شود تا سیر توالی و روند طبیعی جنگل مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در شهرستان فریدونشهر دو ذخیره گاه جنگلی وجود دارد، یکی ذخیره گاه جنگلی پشندگان که در جوار روستای پشندگان واقع شده و دیگری ذخیره گاه جنگلی چال خلیل که در جوار روستای تنگستان قرار دارد و مجموع مساحت دو ذخیره گاه جنگلی تقریباً ۱۵۰ هکتار است.

حافظی اضافه کرد: گونه‌های جنگلی موجود در این دو ذخیره گاه مشترک است و گونه‌های گلابی وحشی، زبان گنجشک، بلوط، مهلب، کیکم، داغداغان، بنه، زالزالک وحشی، سیب وحشی، و غیره را شامل می‌شود.

ارائه آموزش‌های لازم به جنگل نشینان برای پیشگیری از حریق

وی با بیان این مطلب که پروژه گشت و مراقبت و اطلاع رسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها هر ساله با بکارگیری نیروهای منابع طبیعی و قرقبان اجرا می‌گردد بیان داشت: اطفای حریق به تمامی نیروها و قرقبانهای منابع طبیعی آموزش داده شده ولی امکان آموزش به اهالی مقدور نیست.

رئیس منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر تاکید کرد: تعداد بهره برداران و روستاهای جنگلی زیاد است و صرفاً در خصوص پیشگیری از حریق به جنگل نشینان تذکرات و آموزش‌های لازم داده شده است. البته در سنوات گذشته در مناطق بحرانی تیم‌های اطفا حریق تشکیل و آموزش‌های لازم به آنها داده شده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۵ تا کنون خوشبختانه فقط یک فقره حریق به مساحت ۲۵ هکتار در سطح جنگل‌های شهرستان داشته‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.