اسماعیل بایبوردی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: این طرح با اعتبار ۲۴۵ میلیارد ریال در بخش کویرات این شهرستان اجرا می‌شود که البته ۱۵ کیلومتر با مناطق تحت مدیریت و زیستگاه حیات وحش فاصله دارد و با تایید سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از روز گذشته کلید خورده و تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت، افزود: این طرح بر اساس مطالعات ملی از سوی شرکت مهاب تدبیر دلتا در سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی و اعتبار آن بر اساس بند هـ تبصره یک قانون بودجه ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳ بهمن ۹۸ مجوز سازمان محیط زیست را نیز دریافت کرد.

فرماندار آران‌وبیدگل با اشاره به عملیات نهالکاری ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان در راستای طرح بیابان‌زدایی تصریح کرد: برای اجرای موفق این طرح، منطقه تحت اجرا سه سال قرق و برای حمایت از دامداران علوفه مورد نیاز دام‌ها نیز تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای طرح مالچ‌پاشی در آران‌وبیدگل در راستای اجرای طرح کشوری بیابان‌زدایی در ۹ استان درگیر با پدیده گرد و غبار است که مجلس شورای اسلامی خرداد ۱۳۹۸ از محل قانون بودجه ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای آن تصویب کرد.

بایبوردی یادآور شد: سه میلیون هکتار، برابر ۳۰ درصد از اراضی استان اصفهان بیابانی و شن‌زار است که به طور عمده در مناطق شمالی و شرقی این استان قرار دارد؛ در این اراضی ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار شناسایی شده است و دولت برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهالکاری و مالچ‌پاشی ۴۰۰ میلیارد ریال برای این استان در سال گذشته اختصاص داده بود.

وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از حرکت ماسه‌های روان در مناطق بیابانی کشور که خسارت‌های بسیاری به سکونتگاه‌ها، اراضی کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت‌ها وارد می‌کند و به تشدید مهاجرت منجر می‌شود، افزود: با توجه به مسایل فنی، اقتصادی، اجتماعی و نبود ماده جایگزین مالچ نفتی برای تثبیت ماسه‌های روان، عملیات مالچ‌پاشی انجام می‌شود.

مساحت عرصه‌هایی بیابانی شهرستان آران‌وبیدگل ۲۷۸ هزار هکتار و مهمترین پدیده زمین ریخت‌شناسی آن وجود نوار ریگ بلند به طول ۹۰ کیلومتر با مساحت نزدیک به ۱۱۲ هزار هکتار است که در اولویت طرح‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان قرار دارد.

شهرستان آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
18 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.