سیده صحرا حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص دغدغه اصلی امروز جامعه در مباحث روانشناسی افزود: تغییر به خودی خود تنش‌زاست و انسان‌ها تمایل زیادی به تغییر ندارند و در بحران کرونا، موضوعی که به این اضطراب دامن می‌زند ترس و نگرانی حاصل از این تغییر ناگهانی است.

وی با تاکید بر اینکه کنار هم بودن بصورت مداوم، حال و هوای با خود و برای خود بودن را به مدت طولانی از افراد می‌گیرد عنوان کرد: بر این امر واقفیم که ممکن است برای طولانی مدت درگیر این بحران باشیم بنابراین کنترل مدیریت خود و اوضاع را از دست داده مستاصل، ناامید و سردرگم می‌شویم.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بیرون رفتن از خانه در مواقعی که عصبانی بودیم و فاصله گرفتن از جوی که منفی و آزاردهنده بود، در شرایط کنونی سخت‌تر شده و گاهی امکان‌پذیر نیست و در ماه‌های اخیر گاهی مرزهای روانی و عاطفی اطرافیان را می‌شکنیم، در امور آنان دخالت می‌کنیم، بهانه می‌گیریم، قضاوت می‌کنیم و دیگران را مقصر مشکلات غیرقابل کنترل اطراف خود می‌بینیم.

وی همچنین اظهارداشت: گاهی نیز احساس می‌کنیم به حریم خصوصی ما تجاوز شده است عصبانی شده و درصدد مشخص کردن و هشدار دادن از وجود مرزها و قوانین روانی عاطفی بر می‌آییم و دیگران را آزرده خاطر می‌کنیم.

حسینی ادامه داد:  ترس و اضطراب و مشکلات اقتصادی نیز دامنه افکار نگران‌کننده و ملال‌آور را وسیع‌تر می‌کند.

وی درباره نقش روانشناسان در مقابله با کرونا افزود: روانشناسان باید جامعه را از استرس خارج کنند و به آرامش برسانند ؛ آرامش به معنای این نیست که شرایط موجود را انکار کنند و باعث شوند مردم خیالشان راحت شود و در شرایط بحرانی شیوع کرونا در کشور روال همیشگی زندگی را در پیش بگیرند.

وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی نمی‌توان شرایط خاص و ویژه شیوع این ویروس عالمگیر را انکار کرد زیرا شرایط سختی است و تا حدود زیادی نگرانی‌ها بجاست و این موضوع قابل درک است.

حسینی با تاکید بر اینکه امکان ندارد در این شرایط عواطف منفی مانند نگرانی، ترس، استرس، اضطراب، وسواس را تجربه نکنیم اضافه کرد: باید میزان این احساسات منفی کم بوده و به گونه‌ای عمل شود که احساسات مثبت بر منفی غالب شود.

وی خاطرنشان کرد: روانشناسان در این روزها در تلاش برای جایگزینی آرامش و حاکم‌سازی عقلانیت در خانواده‌ها بجای تاثیرهای شایعات و مسائل روانی موجود در جامعه که بر موج احساسات سوار است هستند.

این روانشناس مفهوم این نوع آرامش را کاهش نگرانی، عواطف و احساسات منفی و پیشگیری از استرس‌هایی که موجب بیماری‌های گسترده پس از اتمام بحران کرونا خواهد شد دانست.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا خطرناک است اما پیشگیری‌های علمی و شیوه‌های علمی مشخصی دارد بنابراین افراد جامعه نباید از آن ترس داشته باشند.

حسینی اظهارداشت: روانشناسان و درمانگران در شرایط کنونی جامعه که افراد و به ویژه خانواده‌ مبتلایان به کرونا یا متوفیان در شرایط خاصی به سر می‌برند می‌توانند سهم خود را در مقابله با کرونا انجام دهند. 

عملکرد صحیح روانشناسان موجب رفع مشکلات روانی در جامعه خواهد شد

وی گفت: اگر روانشناسان با همراهی و همکاری مسوولان، کادر درمان و خانواده‌ها عملکرد درستی داشته باشند به راحتی بحران کرونا و نیز مسائل روانی پس از آن را پشت سر خواهیم گذاشت.

این روانشناس و درمانگر افزود: روانشناسان با تقویت روحی در کنار کادر درمان که خط مقدم جبهه هستند باید با ساخت کلیپ‌های آموزشی و مشاوره‌های تلفنی مثمر ثمر باشد.

وی درخصوص شرایط روانی جامعه در دوران پساکرونا نیز یادآور شد: از لحاظ روحی و روانی باید منتظر شیوع اختلالات و بیماری‌هایی مانند وسواس، اضطراب، اختلالات خواب، مشکلات زناشویی، بیکاری، اعتیاد یا بازگشت به اعتیاد و اختلالات مختلفی مانند تیک کودکان که ناشی از افسردگی و اضطراب در کودکان بوده و نیز در مجموع باید شاهد ناسازگاری‌هایی در بین افراد جامعه باشیم.

حسینی اشاره کرد: افرادی که مشکلات وسواسی دارند ممکن است در پساکرونا شرایط روحی بدتری را تجربه کنند به این دلیل که اولا تمرین‌ها و برنامه‌هایی را که  خواسته می‌شد برای مراحل درمان انجام ندهند اکنون باید انجام دهند و نیز بدلیل اجبار در خانه ماندن، غمگین‌تر می‌شوند که این خود وسواس بیشتر را بدنبال دارد.

وی ادامه داد: برای افراد فاقد علایم وسواس نیز ماندن در خانه کسل‌آور خواهد بود و این افراد پرخاشگری و کاهش آستانه صبر و تحمل را تجربه خواهند کرد. 

کرونا مشکلات روحی- روانی در جامعه را گسترده‌تر کرده است

این روانشناس و درمانگر درباره افراد مضطربی که تمایل به خانه‌نشینی و کمترین تعاملات با افراد داشتند نیز بیان کرد: در دوران پساکرونا ماندن در خانه اضطراب این افراد را افزایش داده و خلاصه در افرادی که مشکلات روحی را تجربه می‌کردند چرخه‌ای معیوب شکل می‌گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: در زمان شیوع کرونا و به تبع آن در پساکرونا فکر کردن به دل نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها و احساس عجز نسبت به کنترل آن در بسیاری از افراد شکل گسترده‌تری خواهد یافت.

این روانشناس و درمانگر کودکان و نوجوانان در هفته‌های گذشته با ایجاد یک پویش با عنوان "بیایید با کمک هم وحشت از کرونا را از کودکانمان دور کنیم" به همراه سایر همکاران روانشناس و درمانگر، به ارائه رایگان خدمات روانشناسی ویژه کودکان اقدام کرده است.

در هفته‌های اخیر تعدادی قابل توجهی از مشاوران و روانشناسان به ایجاد گروه‌های چندین نفره با نوبت‌های کاری مشخص شده برای ارائه مشاوره‌های تلفنی از راه دور و رایگان با شماره تلفن‌های همکار خود اقدام کرده‌اند.

این روانشناسان امید دارند به قدر توان خود سهمی در عرصه مقابله با کرونا در کشور و استان اصفهان داشته باشند. 

براساس گزارش‌های سازمان بهزیستی موارد کودک آزاری و همسرآزاری و میزان مشاجره و دعوای همسران در ایام کرونا افزایش داشته است. به طوری که سازمان بهزیستی کشور با هماهنگی وزارت ارتباطات پیامکی انبوه برای مردم ارسال کرده است.

در این پیامک تاکید شده است:‌ در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری، همسر آزاری در ایام کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی - روانی به صورت رایگان و شبانه روزی با شماره تلفن ۱۲۳، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تماس بگیرید.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.