مسعود میرمحمد صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ هزار میلی متر است، افزود: بارش میانگین در بلند مدت ۱۱۸۹ میلی‌متر است که نشان می‌دهد ۱۶ درصد کاهش داشتیم.

وی تصریح کرد: بارش سال گذشته ۱۹۵۶ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میرمحمد صادقی با اشاره به پیش بینی هواشناسی از بارش‌ها بیان کرد: براساس سایت‌های هواشناسی امیدواریم از چهارشنبه بارش‌های خوبی در کوهرنگ داشته باشیم از این رو هواشناسی حدود ۲۵۰ میلی متر بارش را پیش بینی کرده است.

وی تصریح کرد: در اردی بهشت ماه میانگین بارش‌ کوهرنگ حدود ۱۰۰ میلی‌متر خواهد بود که در صورت تحقق کل آورد سد زاینده‌رود از اول سال آبی تا پایان شهریور ۱۱۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهارداشت: ۶۴۶ میلیون مترمکعب در برنامه مصوب منابع و مصارف زاینده‌رود برای کشاورزی پیش بینی شده که باید طبق مصوبه ۳۸۰ میلیون مترمکعب را از بعد از ماه فروردین توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آبی امسال کشت بهاره نخواهیم داشت، گفت: در ۲ مقطع آب برای باغ های غرب استان در مردادماه و شهریورماه توزیع می‌کنیم.

میرمحمد صادقی تصریح کرد: اگر بارش‌ها طبق برنامه پیش بینی شده تحقق نیابد حجم سد زاینده‌رود تا پایان شهریور به حدود ۱۶۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید لذا ضرورت صرفه‌جویی در آشامیدنی، بهداشت، کشاورزی و صنعت بسیار ضروری خواهد بود.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و با تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی‌رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد. این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.