چهارشنبه سوری نام جشنی برگرفته از آیین زرتشتی است که در آن ایرانیان در پنج روز آخر هر سال آتش بر می افروختند و به شادی در کنار آن می پرداختند.نام این جشن در ایران باستان پنجه دزدیده یا اندرگاه بوده و قدمت آن به یک هزار و ۷۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.

اکنون سال‌هاست که مردم ایران آخرین سه شنبه سال را با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن جشن می‌گیرند اما برخی در سال‌های اخیر به تولید و استفاده از ترقه‌های دست‌ساز و مواد منفجره اقدام می‌کنند که حوادث زیادی را به دنبال دارد.

خوشبختانه با آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه هر ساله آمار مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه سوری در کشور در حال کاهش است ولی هنوز استفاده از مواد منفجره به طور کامل از فرهنگ برگزاری مراسم چهارشنبه سوری رخت برنبسته است.

حال امسال چهارشنبه سوری در کشور با روزهای شیوع ویروس کرونا در هم آمیخته و در شرایطی که مسوولان مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کنند بی‌شک حضور در سطح شهر و تجمعات مردمی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری بازی با جان خود و همشهریان است.

در همین راستا نهادهای امدادی از مردم خواسته اند تا چهارشنبه سوری امسال از برگزاری این سنت کهن چشم پوشیده و امسال را در کنار خانواده در منزل بمانند.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در این زمینه گفت: امسال به دلیل تعطیلی مدارس ناشی از شیوع کرونا در کشور، اورژانس ۱۱۵ مباحث آموزشی خود را به جای مدارس از طریق فضای مجازی به کودکان و نوجوانان اطلاع رسانی می‌کند.

عباس عابدی با اشاره به اینکه در چندهفته گذشته بخش قابل توجهی از توان خدمت‌رسانی اورژانس ۱۱۵ به انتقال بیماران مشکوک به کرونا معطوف شده است افزود: با این وجود همه ۱۴۷ پایگاه‌ و ۸ اتاق فرمان اورژانس در سطح استان به همراه یک‌هزار نیرو، برای چهارشنبه سوری در آماده باش هستند.

وی از مردم خواست به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، چهارشنبه سوری در سطح شهر و اماکن عمومی تجمع نکنند تا جان خود و سایرین را به خطر نیندازند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز به شهروندان توصیه کرد برای حفظ سلامتی خود سه شنبه آخر سال از منزل خارج نشوند.

فرهاد کاوه آهنگران تصریح کرد: طبق روال هر سال تمامی ایستگاه‌ها و نیروهای آتش نشانی سطح شهر در آماده باش هستند.

به گزارش ایرنا سال گذشته اورژانس اصفهان در مجموع به ۳۴ نفر حادثه دیده مرتبط با چهارشنبه سوری خدمات رسانی کرد که از این تعداد چهار مورد در بیمارستان بستری و ۳۰ مورد بصورت سرپایی درمان شدند.

سه نفر از حادثه دیدگان به دلیل سوختگی در بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان بستری شدند که ۲ نفر از شهرستان کاشان و یک نفر از شهرستان فلاورجان بودند.

یک نفر از شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه نیز به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه چشم در بیمارستان فیض اصفهان بستری شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان ۲۹ اسفند سال گذشته از کاهش حدود ۵۰ درصدی حوادث چهارشنبه سوری در این استان نسبت به سال ۹۶ خبر داده بود.

غفور راستین با اشاره به اینکه در حوادث شب چهارشنبه سوری ۹۶ استان اصفهان ۵۶ نفر مصدوم شدند افزود: در اسفندماه سال ۹۶، در مجموع ۹۱ نفر در این ارتباط مجروح شدند که این آمار از ابتدای اسفند ۹۷ تا سه شنبه شب به ۵۳ نفر کاهش یافت.

وی افزایش آگاهی مردم در پی ارائه نکات آموزشی به شهروندان از سوی نهادهای خدمات رسان از جمله اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی و فعالیت خوب رسانه ها در آگاهی بخشی به جامعه نسبت به خطرات و عواقب ساخت و استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری را از جمله دلایل کاهش این حوادث بیان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.