مسعود خاندایی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: دریافت کردن وجه نقد، رعایت نکردن بهداشت فردی و نداشتن مواد شوینده و لوازم بهداشتی از مهم‌ترین تخلف‌های بهداشتی این نانوایی‌ها بوده است.

‌وی افزود: با هدف جلوگیری از افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ الزاماتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان به نانوایی‌های این شهرستان ابلاغ شده است که همه آنها موظف به رعایت شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان تصریح کرد: وجود مواد شوینده، گندزدا، امکانات و تجهیزات نظافت به مقدار کافی و لازم در محل، خودداری از تحویل پول به مشتری از سوی شخص مسوول فروش نان و بهره‌گیری از کارگر ویژه به عنوان مسوول نظافت، استفاده از ماسک، دستکش، چکمه و لباس کار در هنگام نظافت از جمله توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در نانوایی‌ها است.

وی اضافه کرد: ممنوع بودن دریافت پول از مشتریان و استفاده از دستگاه کارتخوان به جای آن، ، جداسازی سطل، دستمال‌ها، وسایل نظافت و گندزدایی سرویس بهداشتی از وسایل مکان‌های دیگر و استفاده از هواکش و دستگاه تهویه مناسب در سرویس‌های بهداشتی از دیگر توصیه‌هایی است که نانوایی‌ها برای کاهش و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا باید رعایت کنند.

خاندایی با تاکید بر اینکه گشت‌های بازرسی مشترک به طور مداوم از نانوایی‌های شهرستان کاشان سرکشی و بازرسی انجام می‌دهند، یادآور شد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در نانوایی‌ها، برای پیگیری آن را با شماره تماس ۱۲۴ اطلاع ‌دهند.

بر اساس آخرین آمارها افزون بر ۴۰۰ نانوایی در شهرستان کاشان فعالیت داشتند که ۶۰ واحد سنگک تنوری، ۱۴۱ واحد لواش ماشینی و بقیه انواع نان‌های دیگر را پخت می‌کردند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان نیز بر خودداری از پهن کردن نان برای خنک شدن یا خرد کردن و بریدن نان با چاقوها و برس‌های عمومی در میز نانوایی‌ها در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد.

محسن تقی‌زاده افزود: اگر مردم از نایلون برای حمل نان به خانه استفاده می‌کنند، آن را داخل خانه نبرند و پس از خارج کردن نان دور بیاندازند.

وی با تاکید بر اینکه فریز کردن ویروس‌های موجود در نان را از بین نمی‌برد، بیان کرد: تنها راه اطمینان از آلوده نبودن نان، حرارت دادن دوباره آن پیش از مصرف در خانه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان یادآور شد: مردم با استفاده از توسترهای برقی یا گازی، ماکرو ویو و در صورت دسترسی نداشتن با استفاده از ماهیتابه یا قابلمه عمل حرارت دادن به نان را انجام دهند.

بیماری ویروسی کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به ۱۲۵ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و راهکارهایی ساده مانند خودداری از لمس سطوح در محیط خارج از خانه، شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون خانه و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله دست‌کم یک و نیم متری با افراد بیمار و ماندن بیماران در خانه می‌توان از میزان شیوع و ابتلای ویروس کرونا جلوگیری کرد.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است.

بنابر اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان تا ۲۲ اسفند، از بین یک‌هزار و ۲۳۹ بیمار مشکوک تنفسی که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در بیمارستان‌های این منطقه بستری بودند، تاکنون نتیجه آزمایش ۳۸۰ بیمار از نظر ابتلا به کرونا مثبت و ۱۵۶ بیمار مشکوک تنفسی منفی اعلام شده است و ۶۸۷ نفر نیز ترخیص شدند.

همچنین از میان ۸۸ نفر متوفی در اسفندماه، تاکنون نتیجه آزمایش ۳۵ مورد مثبت قطعی و ۱۲ مورد منفی گزارش شده است.

شهرستان کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.