مسعود مرادیان روز جمعه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: بر اثر بارندگی شدید و سیلاب‌های فروردین و اردیبهشت امسال بخشی از منازل روستایی شهرستان آسیب دیدند که برای بهبود وضعیت این واحدهای مسکونی و سایر خانه‌های در معرض خطر، طرح بازسازی ۵۰۰ واحد در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در مرحله اول این برنامه بازسازی ۲۵۰ واحد مسکونی روستایی با افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفت که این بودجه به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض و قرض‌الحسنه به مالکان پرداخت می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن تیران و کرون با بیان این که روستای دره بید یکی از روستاهایی است که بخش زیادی از منازل آن با گل و سنگ ساخته شده و در معرض خطر هستند بر این اساس ستاد بازسازی در این روستا تشکیل و فعالیت‌های اداری آن در همان روستا انجام می‌شود.

وی به پروژه مقاوم‌سازی خانه های روستایی اشاره و اضافه کرد: از ۱۰ سال پیش تاکنون این پروژه با ارائه تسهیلات بانکی به مالکان روستایی انجام می‌شود که تاکنون چهار هزار پرونده در این خصوص تشکیل و وام به متقاضیان پرداخت شده‌ است.

وی تصریح کرد: پرداخت ۱۳۶ فقره وام ۴۰۰ میلیون ریالی برای مقاوم سازی خانه های روستایی به تیران و کرون اختصاص یافت که پس از تشکیل پرونده به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

به گفته مرادیان ۶۵ درصد از منازل روستایی این شهرستان نیاز به مقاوم سازی دارند و تاکنون بیش از ۳۰ درصد آن‌ها مقاوم‌سازی شده که افزایش تسهیلات بانکی برای این موضوع با توجه به رشد قیمت ها لازم بود و امسال این اتفاق رقم خورد.

وی سخت‌گیری بانک های عامل در توزیع این اعتبارات در گذشته و مبلغ پایین آن در سال‌های قبل را از موانع پیش روی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی برشمرد و گفت: در زمان حاضر شرایط نسبت به سال‌های گذشته بهتر شد و با توجه به پیش بینی‌ها سرعت کار در مقاوم‌سازی منازل روستایی افزایش می‌یابد.

مدیر بنیاد مسکن تیران و کرون با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای کاهش خسارت‌های حوادث طبیعی در بخش روستایی این منطقه، یادآورشد: در طرح‌های هادی روستایی به رعایت اصول ایمنی توجه شده و مقاوم‌سازی و بازسازی خانه‌های روستایی مورد توجه است.

شهرستان تیران و کرون دارای بیش از ۴۰ روستاست و ساکنان این مناطق ۶۰ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند.

خسارت سیل در فصل بهار امسال در این شهرستان بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده که بیشترین آن در حوزه کشاورزی و مسکن بوده است.

اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارت سیل و طوفان به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی این استان را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی ۱۳ شهرستان اصفهان وارد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.