محسن ترحمی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دومین نمایشگاه هنر صنعت مد مداکس در سالن همایش‌های نمایشگاه‌ افزود: بخش عمده‌ای از ناچیز بودن گردش مالی صنعت نساجی و پوشاک به شرایط عمومی فضای کسب و کار در کشور باز می‌گردد.

وی با اشاره به وجود هفت هزار و ۹۰۰ واحد نساجی در کشور، تصریح کرد: در استان اصفهان 2 هزار و ۳۰۰ واحد نساجی وجود دارد که ۳۰ درصد از تعداد کل واحدهای نساجی کشور در این استان مستقر هستند که این آمار فارغ از تعداد واحدهای بافندگی کوچک محاسبه شده است.

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: خوشبختانه صنایع نساجی در دهه اخیر در حوزه تامین مواد اولیه به ویژه حوزه مصنوعی رشد چشمگیری داشته است اما در تامین مواد اولیه طبیعی که عمده‌ترین آن پنبه است با چالش مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: پیش بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی و آنچه که در سال زراعی جاری رخ داده حاکی از رشد ۲۵ درصدی تولید پنبه در کشور است.

ترحمی از نساجان درخواست کرد اولویت نساجان در حوزه تامین مواد اولیه پنبه، پنبه داخلی باشد زیرا وابستگی بلند مدت ما به تامین پنبه که ماده اولیه مهم و حیاتی است آینده صنعت نساجی را دچار چالش خواهد کرد.

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت‌، معدن و تجارت افزود: در حوزه ریسندگی و نخ بیش از ۸۵ درصد از نیاز فعلی را می‌توان از محل تولیدات داخلی پوشش دهیم که بخش کوچکی از آن نیازمند واردات است.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی بخش خصوصی و طرح‌های توسعه آتی با شرایط مصرف فعلی، نیازمندی به نخ وارداتی روز به روز کمتر می‌شود.

ترحمی ادامه داد : با مشکلاتی که به دفتر صنایع نساجی و پوشاک ارسال شد سعی کردیم با انجمن هماهنگی صنایع نساجی ایران و اصفهان و تولید و صادرات پوشاک به راهکاری دست یابیم که شرایط واردات را متعادل‌تر کرده و به راهکاری منطقی برای مدیریت واردات برسیم به ویژه در مواردی که کالاهای مشابه تولید داخل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از یکسال است که واردات پوشاک به کشور ممنوع شده است، خاطرنشان کرد: در چهار مال بزرگ شهر تهران نزدیک به شش هزار مترمربع ویترین و فضا برای عرضه فروش برندهای ایرانی که جایگزین برندهای پوشاک خارجی شدند، داریم.

وی ادامه داد: این جایگزینی فرصت مناسبی است به شرط آنکه فعالان این حوزه با عرضه کالای با کیفیت ایرانی برند را بین اذهان جامعه جا بیاندازند.

نساجی به عنوان یک کهن هنر در اصفهان، از روزگاران دور بستری برای ارایه هنرهای بومی این خطه به دنبال آن تحرک اقتصادی بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع نساجی ایران قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دومین نمایشگاه هنر صنعت مد(مداکس) از سوم تا ششم دی ماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برپاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.