واژه مادی در گویش اصفهانی به نهرهای فراخ و گشاده‌ای گفته می‌شود که برای آبرسانی از رودخانه زاینده‌رود به اطراف این شهرستان منشعب می‌شده است.

مادی‌ها بصورت کانال‌های وسیع در بالادست از رودخانه جدا شده و با شیب یک در هزار پس از طی چند کیلومتر به زمین‌های آبخور رسیده و در این قسمت با جوی‌های کوچک در سطح زمین جاری شده و در نهایت در طول مسیر خود روستاهای متعددی را تغذیه و آبیاری می‌کرده و در پایین دست هرزآب آن‌ها به چشمه‌ها و یا مادی‌های دیگری سرازیر می‌شده است.

مادی‌ها نه تنها در توزیع بلکه در جمع‌آوری روان آبها و سیلاب‌ها و بهره‌گیری از نزولات نیز کارکردی موثر داشتند.

مادی‌ها به همراه جوی‌های منشعب از آن‌ها مانند شبکه‌ای در سطح شهر گسترده شده و آب باران و برف را در مسیر مناسب هدایت می‌کردند و در نتیجه آب گرفتگی در معابر و گذرگاه‌های محله‌ها بوجود نمی‌آمد.

مادی‌ها با انتقال آب به فواصل دورتر در زمین‌ها و دشت‌های حاشیه رودخانه همواره موجب تقویت سفره‌های آب و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی می‌شدند.

زنده‌سازی بافت تاریخی مادی‌ها، ارتقاء صنعت گردشگری از طریق طراحی تورهای گردشگری پیاده شهری حاشیه مادی‌ها، ایجاد گذرهای مختلف مثل گذر موسیقی، نقاشی و سلامت در حاشیه مادی‌ها و اختصاص فعالیت‌های آرام و کم سر و صدا در محور مادی‌ها می‌تواند به زنده و فعال کردن این شریانهای زیبای روح‌بخش در اصفهان کمک کند.

سید رسول هاشمیان مدیریت طرح ساماندهی ناژوان روز دوشنبه به ایرنا گفت: طرح احیای مادی‌های منطقه ناژوان با تاکید شهردار اصفهان در دستور کار قرار گرفت و لایروبی و آبگیری مادی جلفا، مادی قمیش، مادی تیران، مادی جوی ناژوان، مادی عبداله خان،‌ مادی فدن، مادی جوی شاه، مادی حاجی و مادی فرشادی به طور کامل انجام شد.

وی افزود: علاوه بر آبگیری مادی ناژوان(سهم)، با انجام حدود چهار هزار مترمکعب خاکبرداری از سطح انهار، ‌۹ مادی منطقه ناژوان نیز احیا شد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان ادامه داد: در اوایل پاییز نیز پس از حدود ۲۰ سال به همت خدمتگزاران شهرداری و با همکاری سازمان آب منطقه‌ای و کشاورزان منطقه، آب در مادی شایج جاری شد.

وی تصریح کرد: لایروبی و احیای سردهانه مادی دستگرد، لایروبی کف و رفع گرفتگی دهانه پل‌های مادی جوی شاه و اصلاح سردهانه و احداث دستک مادی فرشادی نیز انجام شد که به آبگیری مادی‌ها منجر شد.

هاشمیان با اشاره به نقش هویتی فضای سبز شهر اصفهان اظهارداشت: فضای سبز حاشیه مادی‌ها موجب زیبایی و لطافت فضای شهر شده و موجب آرامش و تسکین روحی شهروندان می‌شود.

وی گفت: مرمت و  ساماندهی مادی‌ها آن‌ها را به عنوان یک شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی حاصل از بارندگی مطرح می‌کند بنابراین ایجاد پل‌های جدید و بازسازی پل‌‎های قدیمی و تخریب پل‌های فرسوده و خطرساز در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بسیاری از این موارد انجام شده‌است.

منطقه جنگلی ناژوان از معدود باغ‌های اصفهان است که از جریان توسعه و گسترش شهر تا اندازه‌ای ایمن مانده و همچنان به هوای شهر لطافت و تازگی می‌بخشد.

ناژوان با زمین‌های کشاورزی، باغ‌های دو سویه و رودخانه زاینده‌رود با توسعه شهری محصور شده است.

اراضی محدوده ناژوان به دلیل دارا بودن پوشش سبز و عبور رودخانه از آن در مجموع اقلیم معتدل‌تری نسبت به اصفهان دارد و دسترسی به آن از طریق بزرگراه شهید حبیب‌اللهی و خیابان الفت و عبور از پل زاینده‌رود در مجاورت باغ پرندگان امکان‌پذیر است.

این گردشگاه یکی از نقاط سرسبز و خرم حاشیه زاینده رود می‌باشد و سرچشمه اکثر مادی‌های شهر اصفهان از منطقه ناژوان است.

در این منطقه فضاهایی چون تله سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه سواری، اسب سواری، قایق‌رانی و محوطه دوچرخه‌سواری زیر نظر مدیریت طرح ساماندهی ناژوان که وابسته به شهرداری اصفهان است فراهم شده و برای عموم قابل استفاده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.