سرهنگ محمدرضا محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در چنین روزهایی ضروری است محدوده طرح زوج و فرد از درب منزل در همه معابر و خیابان‌های این کلانشهر به استثنای بزرگراه‌ها اجرا شود تا حجم تردد خودروها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اجرای چنین طرحی برای حفظ سلامتی مردم ضروری است، تصریح کرد: لازمه اجرای این کار، به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند و پیشرفته در ورودی و خروجی خیابان‌های اصلی شهر است.

رییس پلیس راهور اصفهان خاطرنشان کرد: گسترش یافتن محدوده طرح زوج و فرد باید در شورای ترافیک استان در استانداری مصوب و اعتبارها و زمینه‌های لازم برای آن فراهم شود.

محمدی اظهارداشت: اگر این تجهیزات و امکانات فراهم نشود با توجه به محدودیت تعداد ماموران پلیس راهور، قانون‌گریزی بیشتر می‌شود.

رییس پلیس راهور اصفهان گفت: همه آلودگی هوای اصفهان مربوط به خودروهای دودزا نیست بلکه موتور سیکلت‌ها، کارخانه‌های بزرگ و واحدهای صنعتی اطراف نیز سهم بسزایی در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه برخی خودروها که تصور میشود دودزا نیست، آلاینده‌های زیادی به شهر تحمیل می‌کنند، تاکید کرد: لازم است ساز و کار مشخصی برای مقابله با آلودگی هوا در سطح شهرها تدوین شود زیرا در زمان حاضر این کار به تنهایی در توان پلیس نیست.

اصفهان و شهرهای اطراف آن به سبب تردد انبوه انواع خودرو، استقرار صنایع خرد و کلان و نیز همجواری با مناطق کویری، در زمره آلوده‌ترین مناطق کشور به شمار می رود این در حالی است که  از مجموع   پنج میلیون نفر جمعیت استان دست کم ۲ میلیون نفر در شهرستان اصفهان سکونت دارند.

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان، مرکز استان از اول تا یازدهم آذر در وضعیت ناسالم قرار داشت به طوری که در روزهای چهارم، پنجم، هفتم و یازدهم آذر به ترتیب با شاخص ۱۶۱، ۱۵۴، ۱۶۱ و ۱۶۳ ( AQI ) در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار داشت.

آلودگی هوا در این مدت به تعطیلی مدرسه‌ها در چهار روز منجر شد.

کارشناسان معتقدند پرونده آلودگی کلانشهر اصفهان سال به سال قطورتر و خسارتهای مالی و جانی فراوانی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد همه نهادهای مربوط در این بخش باید با هم‌افزایی یک اتاق فکر یا میز برون رفت آلودگی با مشارکت صاجبنظران و متخصصان امر ایجاد کنند تا جلوی این مشکل فراگیر گرفته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.