امیر هلاکویی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس کتابخانه‌های عمومی باید از  حالت سنتی خارج شده و به عنوان پایگاه فرهنگی و باشگاه‌های چند منظوره ایفای نقش ‌کنند.

وی با اشاره به این که یکی از کارکردهای مهم کتابخانه‌های عمومی بالابردن آگاهی‌های  مردم است گفت: بر این اساس باید کتابخانه‌ها به فضایی علمی و آموزشی برای آگاهی‌بخشی و توسعه معلومات و نیازهای افراد در سنین مختلف تبدیل شود.

این مسوول فرهنگی اصفهان به ویژه برنامه‌های هفته کتاب اصفهان اشاره  و اضافه کرد: در این هفته که از ۲۳ آبان آغاز و بیش از هزار و ۴۰۰ برنامه فرهنگی در ۱۹۰ کتابخانه نهادی استان برگزار می‌شود.

وی، این برنامه‌ها را شامل رونمایی از کتاب، جلسه نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتاب‌خوانی، جلسات قرآن و نهج‌البلاغه، برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، برنامه‌های بخش کودک و نوجوان برشمرد.

هلاکویی، برگزاری برنامه‌های نشست کتاب‌خوان، مسابقات کتاب‌خوانی، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها با همکاری آموزش‌ و پرورش در مدارس و توزیع بسته‌های کتاب به  کتابخانه‌های مدارس مناطق محروم را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اصفهان اعلام کرد.

وی از تاسیس ۱۰ کتابخانه جدید تا پایان امسال در استان خبر داد و گفت: اصفهان اکنون با ۳۰۴ کتابخانه عمومی رکورددار تعداد کتابخانه‌های عمومی در کشور است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی اصفهان به برگزاری جشنواره کتابشناسی برای اولین بار در این منطقه اشاره کرد و گفت: این جشنواره از ابتدای آذرماه برگزار می‌شود که کتابداران کتابخانه‌های عمومی و اعضای آنها می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی تصریح کرد: ۷۰ عنوان برنامه ذیل جشنواره کتابشناسی تعریف شد و حضور نویسندگان، برگزاری نشست با فعالان کتاب و کتابخوانی در استان اصفهان از رویدادهای مهم این جشنواره است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های اصفهان با اشاره به این که شهرستان اصفهان با ۴۰ باب کتابخانه بیشترین تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان را دارد گفت: شهرستان‌های خمینی شهر با ۱۶ باب و کاشان، مبارکه و لنجان با ۱۵ باب کتابخانه بعد از شهرستان اصفهان بیشترین سهم کتابخانه عمومی را به خود اختصاص دادند.

وی بیان کرد: شهرستان‌های فریدن، بویین میاندشت، تیران و کرون و فریدونشهر هر کدام با ۲ باب صاحب کمترین کتابخانه عمومی در استان هستند.

اکنون در استان اصفهان ٣٠٠ باب کتابخانه عمومی موجود است که از این تعداد ۱۸۰ کتابخانه نهادی و ۱۲۰ کتابخانه مشارکتی و توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری ها ایجاد شده است.

همچنین مجموع فضای مفید کتابخانه‌ای در استان اصفهان ۱۳۰ هزار مترمربع است و به نوعی به ازای هر یکصد نفر در استان پنج میلیون نفری اصفهان، ۲،۵ مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد.

تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی استان نیز حدود ۲۲۰ هزار نفر هستند که بیشترین اعضای کتابخانه های عمومی استان اصفهان با توجه به تمرکز برنامه‌ای و محتوایی در رده کودک و نوجوان هستند.

بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از ۲۳ تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.