علیرضا معماریان روز یکشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: تلویزیون محلی در هر منطقه‌ای موجب معرفی آداب و رسوم می‌شود تا این ارزش‌های اجتماعی به فراموشی سپرده نشود.

وی بیان کرد: سنت‌های قدیمی زیبایی در بین مردم هر شهر و روستای استان اصفهان و یا هر منطقه کشور وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها فراموش و یا دچار تغییرات اساسی شدند که رسانه‌های محلی فرصت‌های استثنایی برای پرداختن به سنت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته قرض‌الحسنه‌های فامیلی برای کمک به همدیگر در هنگام ضرورت، صله رحم‌های فصلی و رسیدگی به اوضاع احوال همدیگر در بین مردم در قالب‌های مختلف مرسوم بود، اظهارداشت: این فعالیت‌ها موجب افزایش امنیت اجتماعی و کاهش پدیدهای شوم مثل طلاق می‌شود که برای بسط و گسترش این فرهنگ‌ها به فعال‌سازی رسانه‌های محلی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه نباید تبلیغات و فعالیت اقتصادی مبنای فعالیت تلویزیون محلی بشود، خاطرنشان‌کرد: این دسته از رسانه‌های باید فراتر از تبلیغات فعالیت خود را توسعه دهند و نقش فرهنگی خود را ایفا کنند.

معماریان با بیان اینکه فرهنگ‌ ریش‌سفیدی و نصیحت‌پذیری از بزرگان فارغ از میزان دارایی و سواد در گذشته بیش از حال حاضر در جامعه وجود داشت، گفت: این سنت‌ها بر اساس آداب و رسوم به محتواهای تلویزیونی تبدیل شود که مردم با مشاهده برنامه‌های آن‌ها به زندگی امیدوار و ناامیدی‌ها مسیر زندگی را به امید و روشنی تبدیل کند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان محتواهای سمعی و بصری با ارزیابی، نظرسنجی، مهندسی فرهنگی و رصد وضعیت جامعه نیازها را شناسایی و بر اساس آن برنامه بسازند و از طریق شبکه‌های محلی تلویزیون نیازهای اجتماعی و فرهنگی را تامین کنند که حتما مردم از برنامه‌های استانی و شهرستانی استقبال خوبی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه وحدت و انسجام ملی یکی از نیازهای امروز جامعه است، خاطرنشان‌کرد: دشمن به دنبال تفرقه‌افکنی برای مدیریت در کشور و تحقق اهداف خود است اما وحدت بین مردم این نقشه شوم را می‌تواند نقش بر آب کند که در این مسیر رسانه‌های محلی در کنار رسانه ملی نقش دارند.

این روانشناس با بیان اینکه برخی از فضیلت‌های اجتماعی و انسانی مثل گذشت، کارگروهی، بخشش و دلسوزی برای همدیگر در جامعه کم‌رنگ شده است، یادآور شد: با تهیه سریال‌های سینمایی، فیلم و سایر محتواهای رسانه‌ای قادر به فرهنگ‌سازی برای گسترش این مفاهیم مهم خواهیم بود.

به اعتقاد وی نباید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی موجب ناامیدی در بین مردم و گسترش فرهنگ‌های غلط غربی مثل زندگی فردی بشود بلکه باید برنامه های این رسانه ها در راستای گسترش فرهنگ های اسلامی و ایرانی در بین مردم جامعه باشد.

معماریان توسعه و گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش‌های کشور را ضروری برشمرد و گفت: برنامه‌های تلویزیون در تحقق این امر مهم نقش موثری دارند و مسئولان امر باید در برنامه‌ریزی‌های خود به این موضوع بپردازند.

وی با اشاره به ضرورت ارزیابی و رصد هرگونه فعالیت ها در عرصه‌های مختلف اظهارداشت: این موضوع به کیفیت بخشی خدمات کمک می‌کند و امروز باید متولیان این عرصه فعالیت‌های تولیدی را برای شناخت سهم خود در فرهنگ‌سازی، رفع چالش‌های اجتماعی و افزایش کارکرد های این رسانه، ارزیابی کنند.

تلویزیون ایران از سال ۱۳۴۵ کار خود را به طور آزمایشی در تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ فقط ۱۵ مرکز تلویزیونی در شهرستان‌های کشور فعال بود.

شبکه تلویزیونی مرکز اصفهان نیز سال ۱۳۷۵ آغاز بکار کرد.

به گفته مسئولان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اکنون به طور میانگین بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیرپوشش برنامه‌های شبکه صدا و سیما قرار دارند در حالی که این رقم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی اندک بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.