رییس مرکز علمی کاربردی تیران و کرون روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این رویداد کارآفرینی با هدف پرداختن به موضوع توسعه صادرات محصول موسیر، فعالیت‌های علمی و پژوهشی درباره آن و نوآوری در کشت و فرآوری ۱۶ بهمن سال جاری در این مرکز برگزار خواهد شد.

رضا طاهری با بیان اینکه موسیر از محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم و درآمدزایی بالاست، افزود: کشت این گیاه پیازدار در سال‌های اخیر که کشورمان با چالش کمبود منابع آبی مواجه شد، افزایش داشت و در شهرستان تیران و کرون نیز کشت دیمی آن در مراتع طبیعی به کشت زراعی سوق یافت.

وی با اشاره به اینکه این محصول در مناطق با آب و هوای سرد رویش دارد، گفت: در زمان حاضر بیش از ۷۰ هکتار از اراضی تیران و کرون زیر کشت این محصول است که میزان برداشت موسیر از هر هکتار به بیش از ۱۰ تُن می رسد.

طاهری اضافه کرد: در رویداد ثروت آفرینی از گیاه موسیر موضوع هایی مانند خوشه های شغلی، شناسایی انواع غده، برندینگ و کسب و کار، بسته بندی، عصاره گیری و ماشین‌آلات کشت زراعی بررسی و به ایده های جدید در این زمینه پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز کار علمی و پژوهشی چندانی بر روی گیاه موسیر در کشورمان نشده است، اظهار امیدواری کرد که برگزاری این رویداد، زمینه مناسب برای تحقیق درباره این محصول و چگونگی رشد و بهبود تولید و صادرات آن ایجاد کند.

رییس مرکز علمی کاربردی تیران و کرون خاطرنشان کرد: در زمان حاضر موسیر دارای بازار خرید و صادرات خوبی در کشورمان است اما باید بازار جهانی آن توسعه یابد.

محورهای رویداد شتاب  " ثروت آفرینی از گیاه موسیر "، برندسازی و توسعه صادرات، تولید بذر و غده گواهی شده، به نژادی و فعالیت های علمی و نوآوری در کاشت و فرآوری و مهلت ثبت نام در آن ۳۰ دی است.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی تیران و کرون، بر اساس طرح آمایش سرزمینی، کشت گیاهان دارویی همانند موسیر و زعفران که به آب زیادی نیاز ندارند نسبت به سایر محصولات در اولویت برنامه های این اداره قرار دارد.

تیران و کرون دارای هوایی به نسبت معتدل و زمستان‌ های سرد و با بیش از ۷۱ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.