اسماعیل بایبوردی روز جمعه در نشست هم‌اندیشی با فعالان گردشگری آران‌وبیدگل افزود: مسیر منتهی به کویر مرنجاب هنوز در حوزه راه‌های کشور تعریف نشده که پیگیر تصویب آن به عنوان جاده گردشگری هستیم.

وی بیان کرد: ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل بودجه تملک دارایی‌ها برای ساماندهی جاده مرنجاب- سنبک- ویگل امسال مصوب کردیم.

فرماندار آران‌وبیدگل یادآور شد: نخستین اقدام در سال‌های گذشته برای ساماندهی مسیر مرنجاب از جانب دولت دوازدهم صورت گرفت و پس از برداشتن این گام در تخصیص اعتبار، وزارت راه و شهرسازی هم بر اساس قول‌های داده شده، موظف به تخصیص اعتبار برای ساماندهی آن است.

وی با تشریح کرد: ساماندهی منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال در یک‌سال گذشته صورت گرفت که شامل نصب ۲ دستگاه آنتن بی تی اس (BTS) با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارهای دولتی، مرمت و ساماندهی کاروان‌سرای مرنجاب با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و ساخت ورودی و نصب تابلو با اعتبار پنج میلیارد ریال بوده است.

بایبوردی از تشکیل افزون‌بر ۲۰ پرونده سرمایه‌گذاری در کویرهای منطقه خبر داد و تاکید کرد: ساماندهی اساسی کویرهای این شهرستان با ورود سرمایه‌گذاران شتاب می‌گیرد که به جد پیگیر این مهم در مجموعه فرمانداری هستیم.

وی اضافه کرد: شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به شهرداری آران‌وبیدگل نیز برای مدیریت منطقه مرنجاب ورود می‌کند و امیدواریم با این اقدام، بسیاری از مشکلات منطقه برطرف شود و زیرساخت‌ها و امکانات لازم جهت پذیرایی بیشتر از گردشگران فراهم شود.

فرماندار آران‌وبیدگل با تاکید بر ضرورت تشکیل هر چه زودتر انجمن همیار گردشگری در کویرهای این شهرستان اظهار داشت: این انجمن می‌تواند به عنوان بازوان توانمند در مدیریت گردشگری وارد عمل شده و بسیاری از مشکلات فرهنگی را برطرف کنند.

وی افزود: اقدام‌هایی در زمینه ترویج برنامه فرهنگی مذهبی در منطقه گردشگری کویر مرنجاب هم در یک‌سال گذشته صورت گرفته که می‌توان به نصب تابلوهای تبلیغاتی، تهیه و توزیع بروشورهای اطلاع‌رسانی و نقشه‌های گردشگری، اقامه نماز جماعت و برگزاری آئین‌های دینی، مذهبی و فرهنگی در منطقه با اعزام مبلغان از جمله در تعطیلات نوروزی اشاره کرد.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری آران‌وبیدگل هم در این نشست با اشاره به ضرورت رونق گردشگری کویری در این شهرستان گفت: جشنواره ۱۰ روزه کویرگردی بر این اساس در منطقه سیازگه ابوزیدآباد در تاریخ ۲۰ آبان تا یکم آذرماه برگزار می‌شود.

علی‌محمد یوسفیان بیان کرد: این جشنواره از سوی یک کانون فرهنگی بخشی خصوصی با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد ریال برگزار می‌شود که شامل برنامه‌های گوناگون فرهنگی و محتوایی است.

وی اضافه کرد: برگزاری استارتاپ گردشگری در آذرماه و همچنین استارتاپ نمک در بهمن امسال از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رونق گردشگری در کویرهای شهرستان است که با همکاری دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری آران‌وبیدگل در ادامه برگزاری همایش گردشگری سه استان قم، مرکزی و اصفهان به میزبانی این شهرستان در سال‌جاری را جزو برنامه‌های پیش رو برای رونق گردشگری در منطقه برشمرد.

فعالان گردشگری هم در ادامه این نشست نبود مدیریت واحد، جاده نامناسب، کمبود اقامتگاه، ورود بی‌ضابطه آفرودها، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی را از جمله مشکلات کویر مرنجاب برشمردند و تشکیل اتاق فکری با موضوع گردشگری شهرستان آران‌وبیدگل را خواستار شدند.

منطقه نمونه گردشگری مرنجاب واقع در شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان، یکی از زیباترین کویرهای ایران به شمار می‌رود که هم‌جوار دریاچه نمک، کویر مسیله، نوار بند ریگ و پارک ملی کویر بوده و ورودی آن از مسیر ۵۰ کیلومتری آران‌وبیدگل است.

این کویر زیبا و بکر همچنین در کنار برخورداری از پوشش گوناگون گیاهی و جانوری، بر تارک داشته‌های خود به چهار تحفه ارزشمند از جمله کاروان‌سرای شاه عباسی، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و تپه‌های شنی می‌بالد.

کویر مرنجاب جز در فصل تابستان که به علت گرمای هوا با کاهش محسوس گردشگر روبه‌رو می‌شود، مورد توجه بسیاری به ویژه علاقه‌مندان سافاری و آفرود نیز قرار گرفته و سالانه افزون‌بر ده‌ها هزار نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را میزبانی می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.