حسین غفرانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر جمعیت سالمندان این استان افزون بر پنج میلیونی ۳۶۴ هزار نفر هستند که این آمار بتدریج رو به افزایش است.

به گفته وی سال ۱۴۲۰ اولین مرحله اصلی  ورود جمعیت ایران به دوره سالمندی محسوب می‌شود و بین سالهای ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ اوج این دوره خواهد بود.

وی چالش سالمندی جمعیت را یک امر طبیعی ذکر و اضافه کرد: جمعیت سالمندان استان اصفهان از سال ۱۳۶۵ تاکنون ۲ برابر شده است.  

مدیرکل ثبت احوال اصفهان اظهارداشت: روند سالخورده شدن جمعیت در سراسر دنیا قطعی و پیش‌بینی شده است اما کشور ما امروز در وضعیت بسیار خوب و پنجره طلایی جمعیتی قرار دارد.

هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، در اصطلاح،  آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد : اکنون ۷۰ درصد جمعیت ایران را جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند.

غفرانی ادامه داد: هفت درصد جمعیت کشور ما در سن بالای ۶۵ سال قرار دارد و این میزان هر چه افزایش یابد  وضعیت نامناسب خواهد شد و هنگامی که ۱۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند به اولین مرحله جمعیت سالمند وارد شده ایم.

وی با اشاره به اینکه هیچ راهی برای جلوگیری از سالمندی وجود ندارد، تصریح کرد: باید راهکارهای آرامش سالمندان و زیرساخت‌های لازم برای زندگی مناسب آنها را در جامعه فراهم کنیم.

سن سالمندی از نظر سازمان جهانی بهداشت در بسیاری کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بر مبنای ۶۰ سال است. بر پایه آخرین آمار ۱۳۹۵ ،  ۹.۳۷ درصد از جمعیت کشور در مرحله سالمندی قرار داشتند که هفت میلیون و ۴۵۰ هزار تن را شامل می شود؛ این رقم در استان‌های مختلف کشور با پراکندگی همراه است، به عنوان نمونه در استان گیلان بیش از ۱۰ درصد و در استان سیستان و بلوچستان پنج درصد به شمار می‌رود.  

۱۰.۶ تا ۱۱ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند و می‌طلبد که تمهیدات ویژه ای برای این بخش از جامعه اتخاذ شود تا وضعیت بهتری برای زندگی داشته باشند.

احداث خانه سالمندان با امکانات مورد نیاز در کلان‌شهر و شهرستان‌های استان اصفهان، مناسب سازی معابر، بسترسازی برای بکارگیری امکانات شهری توسط سالمندان، برگزاری دوره‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و آموزشی از ضروریات این قشر در استان اصفهان به شمار می‌رود.

استان اصفهان دارای بیش از پنج میلیون نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان است که ۸۸ درصد آنها شهرنشین و ۱۲ درصد ساکن روستاها هستند.

بر اساس نتایج سرشماری ۹۵، استان اصفهان دارای یک میلیون و ۶۰۸ خانوار است که از این تعداد یک میلیون و ۴۱۲ هزار خانوار شهری و ۱۹۶ هزار خانوار روستایی است.

استان افزون بر پنج میلیونی نفری اصفهان با ۶.۴ درصد جمعیت، سومین استان پرجمعیت کشور است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.