مرتضی جمشیدیان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت ۴۲ مورد شکار و زنده‌گیری پستانداران و همچنین ۳۴۹ مورد شکار و زنده‌گیری پرندگان در عرصه های منطقه  انجام شد که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۸ قطعه پرنده سهره طلایی و پنج قطعه بلدرچین توسط متخلفان در عرصه های طبیعی استان شکار و صید زنده‌گیری شد.

وی به شناسایی و دستگیری ۹۷ شکارچی متخلف به همراه لوازم صیادی در زیستگاه‌های طبیعی  اصفهان در این مدت اشاره و اضافه کرد : از این افراد یک هزار و ۷۶ لوازم صیادی شامل قفس، تور ماهیگیری، انواع فشنگ، چاقو، دوربین چشمی و سایر ادوات از شکارچیان و صیادان متخلف کشف و ضبط شد.

جمشیدیان بیان کرد : از این تعداد متخلفان ۲۲ قبضه سلاح غیرمجاز، ۲۲ قبضه سلاح مجاز و یک قبضه سلاح جنگی کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان ادامه داد:  در شش ماهه نخست امسال ۱۵ فقره آتش سوزی در زیستگاه های طبیعی استان حادث که طی آن ۳۸۷ هکتار از عرصه ها طعمه حریق شد.

وی علت وقوع حریق در این عرصه ها را انسانی و طبیعی اعلام کرد.

سازمان حفاظت محیط زیست طبق تعاریف و معیارهای جهانی، ایران را در این بخش در چهار طبقه تقسیم کرد که شامل پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش است.
۱۰.۵ درصـد مسـاحت کشور بـه مناطـق حفاظت شـده اختصـاص دارد تـا در ایـن مناطـق زیسـتگاه های گیاهی و جانوری کشـور حفظ و حراسـت شـوند، کارکـرد آنهـا در اصـل حفاظـت از گیـاه، جانور و اکوسیسـتم بوده اسـت.
استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.
تاکنون در این استان بیش از ۲ هزار گونه گیاهی مربوط به حدود ۷۰۰ جنس و در قالب ۱۳۰ خانواده شناسایی شد و از این تعداد ۳۵۰ گونه دارویی، ۴۵ گونه انحصاری، ۵۴ گونه آسیب پذیر، ۱۶ گونه نادر و ۱۹ گونه در خطر انقراض محسوب می شوند.
همچنین تاکنون ۴۸۴ گونه مهره دار شامل ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست، ۴۱ گونه ماهی در استان اصفهان شناسایی شد که کل و بز وحشی، قوچ و میش اصفهان، آهوی ایرانی یوزپلنگ ایرانی، دوپای ایرانی، گربه شنی، هوبره و زاغ بور از گونه های شاخص و خاص استان اصفهان محسوب می شوند.

۸۱۱۴/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.