مهدی خضری روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پسکرانه‌ها به دلیل قفل شدن محورهای مواصلاتی به ویژه در مرز مهران که سال گذشته شاهد آن بودیم پیش‌‍‌بینی شدند که براساس جدول اعلامی زائران استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکزی و لرستان می‌توانند از پسکرانه اندیمشک به شهرهای خود عزیمت کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان تاکید کرد: عزیمت یک مرحله‌ای از مرز مهران به استان‌ها قبل و بعد از تاریخ  24 تا 29 مهر آزاد است و زائران می‌توانند به صورت مستقیم راهی استان‌های خود شوند. 

وی خاطرنشان کرد: هرساله بیشتر زائران اربعین به عنوان یکی از استان‌های حمل‌ و نقلی و مرکزی کشور به استان اصفهان آمده و از این استان به استان‌های همجوار باز می‌گردند که این موضوع مشکلات حمل‌ و نقلی را در اصفهان به همراه دارد.

خضری با اشاره به اینکه از ۱۷ مهرماه تا سوم آبان ماه به مدت ۱۷ روز تمامی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی در استان اصفهان به ستاد اربعین و اعزام زائران اختصاص می‌یابد، بیان کرد: برای زائران ورودی از مرزهای شلمچه و چزابه چنین مشکلی وجود ندارد و بازگشت زائران دو مرحله نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری افزایش نرخ بلیط برای ایام اربعین صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با تشکل‌های صنفی استان نرخ برگشت را ۵۰ درصد در نظر گرفتیم و یکسر خالی ناوگان اتوبوسی را با ۵۰ درصد قیمت به توافق رسیدیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهارداشت: سال جاری فروش بلیط به صورت دربستی و کاروانی نداریم ولی در حد تعداد خانوادگی و فامیلی فروش بلیط صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اضافه شدن مرز خسروی به سه مرز مهران، چزابه و شلمچه در سال جاری، گفت: محدودیت‌هایی که مراسم اربعین امسال در سرویس‌های حمل‌ و نقل برقرار شد این است که اتوبوس‌ها باید ظرف مدت ۲۴ ساعت به داخل کشور بازگردند و خروجی خود را از خاک عراق ثبت کنند.  

خضری بیان کرد: سال‌های گذشته به این صورت نبود و ناوگانی که از مرز کشور خارج و وارد کشور عراق می‌شدند می‌توانستند تا پایان مراسم در اختیار زائران باشد.

وی ظرفیت محورهای مواصلاتی را 2 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانست و افزود: اگر بیش از این شود موجب قفل شدن محورها و ایجاد محدودیت‌هایی در زمینه حمل‌ و نقل می‌شود ولی با تسهیلاتی که به مردم اعطا شد و کم شدن محدودیت‌ها نسبت به سال‌ گذشته ظرفیت بالای سه میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اضافه کرد: هرساله از سرویس‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن در این ایام برای ظرفیت مازاد در برگشت زائران بهره‌مند می‌شویم.

وی اضافه کرد: برای تامین سوخت ناوگان حمل‌ و نقل‌ استان ویژه اربعین، با هماهنگی استان‌های همجوار و شرکت نفت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

سال گذشته حدود ۷۲ هزار نفر توسط ناوگان حمل‌ و نقل عمومی استان اصفهان به مرزهای مهران، چزابه و شلمچه انتقال داده شدند.  

هر ساله به مناسبت اربعین حسینی همزمان با بیستم صفر، چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین(ع) همایش پیاده‌روی از نجف تا کربلا با حضور علاقه‌مندان و ارادتمندان اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از استان اصفهان در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) شرکت کرده بودند.

۷۱۳۵/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.