فرماندار آران‌وبیدگل روز پنجشنبه در این آیین گفت: شهرستان جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته که نیاز به شناساندن بیشتر دارد و یکی از راه‌ها ترویج زبان باستانی آن است.

اسماعیل بایبوردی افزود: گویش و لهجه محلی مردمان آران‌وبیدگل بسیار زیبا و برگرفته از زبان اصیل و باستانی ایران است و افتتاح این مدرسه می‌تواند به هویت بخشی بیشتر شهرستان کمک کند.

وی بیان کرد: تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز در حوزه زبان باستانی آران‌وبیدگل ضروری است چراکه می‌تواند به اثربخشی و ترویج بیشتر این زبان منجر شود.

فرماندار آران‌وبیدگل اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود بیش از هفت هزار گویش و لهجه در دنیا وجود دارد که به نوعی جزو هویت‌ جوامع بشری به شمار می‌آید و ترویج آنها زمینه پیشرفت بیشتر جوامع را فراهم می‌کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر آران‌وبیدگل هم در این آیین اظهارداشت: افزون‌بر هشت هزار واژه مورد استفاده در زبان باستانی این منطقه تاکنون جمع‌آوری شده که نشان دهنده  عمق غنای زبان و فرهنگ آن است.

علی‌اکبر قندانی افزود: راه‌اندازی مدرسه نخستین گام بوده و کتاب‌های مورد استفاده جهت آموزش زبان باستانی آران‌وبیدگل برای دوره‌های گوناگون تحصیلی در حال آماده‌سازی و تکمیل است.

وی تاکید کرد: زبان باستانی آران‌وبیدگل منحصربه‌فردترین زبان قدیمی در کشور است که ترویج آن می‌تواند موجب شکوفایی و پیشرفت شمال استان اصفهان شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر آران‌وبیدگل با انتقاد از به فراموشی سپرده شدن این زبان باستانی تصریح کرد: توسعه فرهنگ شهرنشینی، تحولات سیاسی و فرهنگی، اهمیت ندادن خانواده‌ها و رسانه‌ها از جمله علت‌های این فراموشی به شمار می‌آید.

وی تشریح کرد: دامنه زبان باستانی آران‌وبیدگل به نزدیک چهار هزار سال پیش بازمی‌گردد و زنده کردن و ترویج دوباره آن به کمک همه دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد که در این راستا مجموعه شهرداری گام نخست را برداشت.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد شهرستان آران‌وبیدگل هم در ادامه یادآور شد: فعالیت‌ها و نشست‌های گوناگونی جهت احیا و ترویج زبان باستانی این منطقه در ۲ سال گذشته با فعالان عرصه فرهنگ و هنر و افراد آشنا با این زبان در جریان بوده است.

تقی رحمتی افزود: احیا و ترویج زبان باستانی آران‌وبیدگل با استقبال گسترده مردم شهرستان روبه‌رو شده و همکاری دستگاه‌های دولتی و سمن‌ها می‌تواند به پویایی و تحقق سایر هدف‌های آن کمک کند.

زبان اهالی کنونی آران‌وبیدگل فارسی رایج به همراه لهجه‌های متفاوت است اما زبان محلی که به آن زبان باستانی می‌گویند، از زبان‌های پهلوی قدیم است که در سرتاسر شهرها و بخش‌های حاشیه این منطقه کویری از نطنز گرفته تا زواره با اندک تفاوتی در لهجه رواج داشته و با زبان‌های دیگر ایرانی مانند لری، کردی و مازنی نیز وجوه مشابهی دارد.

بین گویش‌های رایج در این منطقه در مجموع زبان باستانی آران‌وبیدگل از نظر واژگانی، دستوری و آوایی اهمیت ویژه‌ای داشته و حتی در محله‌ها نیز لهجه‌های متفاوتی جریان دارد؛ چنان که لهجه آرانی در این شهرستان بین آرانی‌ها و لهجه بیدگلی در بین بیدگلی‌ها رایج است اما تنها بومیان متوجه این تفاوت‌ها می‌شوند.

این شهرستان که امروزه چهار شهر تابعه شامل آران‌وبیدگل، نوش‌آباد، ابوزیدآباد و سفیدشهر دارد، یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری به شمار می‌رود و برخی باستان‌شناسان پیشینه آن را به تمدن سیلک مرتبط می‌دانند.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.