علی اصغر شاهزیدی روز چهارشنبه به مناسبت سوم ماه مهر سالروز تولد استاد حسن کسایی از نام‌آوران و ستارگان آسمان موسیقی اصیل ایران در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این هنرمندان از جمله استادان بی بدیل و بزرگی بودند که موسیقی کشورمان در اعصار مختلف مدیون آنان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: خدمتی که این سه بزرگوار به موسیقی کشور و به ویژه مکتب اصفهان کردند سال‌های سال در اذهان خواهد ماند و میراث آنان جاودانه خواهد شد.

شاهزیدی اضافه کرد: استاد حسن کسایی در سنین پایین آثاری از استاد نایب اسدالله را آموخت و می‌نواخت و با علاقه و پشتکار فراوان و در خانه‌ای که همواره هنر جزو اصلی‌ترین ضروریات بود نوازندگی نی را ادامه داد.

این پیشکسوت هنر آواز بیان کرد: استعداد خارق العاده این هنرمند بزرگ باعث شد که در مدت زمانی کم نزد استاد نایب اسدالله هنر را بیاموزد و در کنار دیگر هنرمندان شهیر زمان راه ترقی و پیشرفت را بپیماید.

وی اضافه کرد: استاد کسایی انسانیت، حُسن خلق، منش و هنر استاد جلال تاج اصفهانی صاحب مکتب آواز اصفهان را نیز بخوبی الگو برداری کرد و در کنار استاد جلیل شهناز نوازنده تار مثلثی هنری تشکیل دادند که شاید نتوان مشابه آن را در هیچ زمان و مکانی پیدا کرد.

شاهزیدی همچنین یکی از ابیاتی که خود درباره استاد کسایی سروده است را قرائت کرد: فوت و فن خواهد و تمرین و مهارت -- ورنه هر که در نی بکند فوت، کَسایی نشود.

این هنرمند اصفهانی خاطرنشان کرد: مناعت طبع، تواضع و تسلط بر موسیقی از ویژگی های بارز استاد جلال تاج اصفهانی، صاحب مکتب آواز اصفهان محسوب می‌شود،  این هنرمند فقید از جمله هنرمندانی است که نه تنها در هنر موسیقی و آواز به عالی ترین سطح رسید، بلکه در زندگی خود همواره به برخورداری از اخلاق نیکو معروف بود.

شاهزیدی تصریح کرد: از سوی دیگر استاد جلیل شهناز در نوازندگی زبردست و ماهر بود که همچون دیگر هنرمندان نامبرده  در زمان حیات در کنار فعالیت و کار حرفه ای، خود را به سجایای اخلاقی همچون تواضع و فروتنی آراست.

این استاد هنر موسیقی با بیان اینکه سبک کنونی زندگی مردم بسیار متفاوت از گذشته است، گفت: همه باید تکریم هنرمندان و بزرگان را با به اصلاح مُرده پرستی تعویض کنیم، با این وجود پاسداشت نام مشاهیر هنر و موسیقی نیز اهمیت دارد، زیرا بسیاری از آنان هیچگاه تکرار نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: استادانی چون ادیب خوانساری نخستین خواننده مرد در رادیوی ملی ایران، طاهر زاده، مهدی نوایی، ابوالحسن صبا، جلال الدین همایی، منوچهر قدسی، استاد الفت، در موسیقی آوازی ایران سه مکتب وجود دارد که عبارتند از: مکتب اصفهان، مکتب تبریز ، مکتب تهران.
در مکتب آواز اصفهان ادای شعر و تحویل آن به شنونده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به دلیل الزامات موسیقایی نباید خدشه ای به واژگان، مفهوم یا ادای شعر وارد شود.

سوم ماه مهر سالروز تولد استاد حسن کسایی از نام‌آوران و ستارگان آسمان موسیقی اصیل ایران است وی در سال ۹۱ چشم از جهان فروبست.

تاج اصفهانی در سال ۱۲۸۲در اصفهان‏ متولد شد، پدرش شیخ اسماعیل معروف به 'تاج الواعظین' بود که تا حدی با دستگاه های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت، این هنرمند در ۱۰ سالگی نزد پدر و استادانی همچون سیدعبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین عندلیب و حبیب شاطرحاجی به دانش اندوزی پرداخت.
وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط، از آن اشعار استفاده می کرد، او از سال ۱۳۱۹ همکاری خود با رادیو را آغاز کرد و از ۱۳۲۸ به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت و ضمن خوانندگی، سرپرست نوازنندگان رادیوی این خطه شد.
وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه های دستگاه های موسیقی ایرانی مبادرت می کرد.
در فهرست شاگردان برجسته تاج اصفهانی می توان از حسین خواجه امیری(ایرج)، علی اصغر شاهزیدی، محمدرضا شجریان، محمدتقی سعیدی ولاشانی، فضل الله شاه زمانی، سیدرضا طباطبایی کربکندی، علیرضا افتخاری، مرتضی شریف، ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی، حمیدرضا نوربخش و نصرالله معین نام برد.
تاج اصفهانی در بامداد ۱۳ آذر ۱۳۶۰ در ۷۸ سالگی در منزل پدری در اصفهان چشم از جهان فروبست.

شاید کمتر فردی را بتوان یافت که به هنر موسیقی علاقه مند باشد و نام «جلیل شهناز» و آواهای ماندگار و دلنشین او را نشنیده باشد. وی در یکم خرداد ۱۳۰۰ خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود، جلیل شهناز به پاس یک عمر فعالیت هنری و تاثیرگذاری مستمر در عرصه موسیقی در ۱۳۸۳ خورشیدی به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر همان سال، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به وی اهدا شد، این هنرمند نامدار ۲۷ خرداد ۹۲ چشم از جهان فروبست.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.