مهران سرمدیان روز چهارشنبه در این زمینه بیان کرد: پرونده ثبت خانه‌های بعیدی‌نژاد، لذیذی، نیک‌نام و عبدالرزاق خان کاشی پس از بررسی و تایید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت ثبت آثار تاریخی در راستای حفاظت و نگهداری از آنها افزود: خانه تاریخی عبدالرزاق‌خان کاشی از بناهای دوره زندیه و به نسبت سه خانه دیگر دوره قاجاریه، دارای قدمت و ارزش معماری بیشتری است. 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان یادآور شد: خانه عبدالرزاق‌‎خان کاشی در محله گذر آب‌انبار خان مربوط به عبدالرزاق خان حاکم دوره زندیه کاشان بوده و ویژگی‌های معماری مانند تقارن، توازن و تناسب چشم‌نوازی در نماهای و دیگر عوامل تزئینی دارد.

وی اضافه کرد: خانه تاریخی نیک‌نام در شهر مشکات با مصالح بومی و همگونی بافت تاریخی، سازگاری با اقلیم و شرایط جوی ساخته شده و هنوز هم برای سکونت و استفاده مالکان قرار میگیرد.

سرمدیان تشریح کرد: خانه‌های تاریخی بعیدی‌نژاد و لذیذی به ترتیب در محله‌های گلچقانه و طاهر و منصور کاشان قرار داشته و جزو خانه های ارزشمند و زیبای کاشان به شمار می‌آیند.

وی تاکید کرد: این اثرها به علت واقع شدن در بافت تاریخی و ارزشمند کاشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت آن با همکاری مالکان و نظارت میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

افزون‌بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این میان تاکنون ۳۳۳  مورد از جمله ۱۰۹ باب خانه تاریخی در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.