غلامرضا بخشی‌موحد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: نشست‌های فراوانی تا کنون در کارگروه‌های تخصصی با مدیران مدرسه‌ها، فرماندار یا نماینده وی، مدیران‌عامل سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی، نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل با انجمن اولیا و مربیان مدرسه‌ها برگزار شده است.

وی با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته در سرویس جابه‌جایی دانش‌آموزان بیان کرد: امسال برای برطرف کردن بخشی از کاستی‌ها، سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) از سوی سازمان اتحادیه تاکسرانی کشور معرفی شده و مدیران مدرسه‌ها نیز با نحوه نام‌نویسی و کار با آن آشنا شدند.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش کاشان اضافه کرد: این سامانه بر اساس شیوه‌نامه مشترک سه وزارتخانه آموزش و پرورش، کشور و راه و شهرسازی راه‌اندازی شده که البته اجرا در برخی از شهرها مانند کاشان با توجه به نبود بخشی از زیرساخت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است.

وی مشکل نام‌نویسی اتباع بیگانه، نداشتن تراکنش مالی، ارائه نشدن مسافت طی شده بر اساس کیلومتر و همچنین نبود درگاه ورودی برای کاربران انجمن اولیا و مربیان (نداشتن نام کاربری و رمز عبور) را از جمله مشکلات سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی برشمرد.

بخشی‌موحد همچنین زیرساخت شرکت‌های جابه‌جایی دانش‌آموزان در کاشان را نیز بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی کاشان فقط سه شرکت را برای جابه‌جایی دانش‌آموزان به آموزش و پرورش معرفی کرده که پاسخ‌گوی نیاز ۳۷۰ مدرسه را نخواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های معرفی شده از سوی سازمان تاکسیرانی تنها آژانس کرایه‌ای هستند، شرایط کافی برای جابه‌جایی دانش‌ آموزان را ندارند.

راه‌اندازی سامانه اختصاصی برای جابه‌جایی دانش‌آموزان کاشانی

رییس شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کاشان هم در گفت‌وگو با ایرنا، از طراحی سامانه اختصاصی انجمن اولیا و مربیان این شهرستان برای جابه‌جایی دانش‌آموزان از ابتدای مهر امسال خبر داد و گفت: این سامانه‌ی جامع بومی به زودی رونمایی و به همه مدرسه‌های کاشان معرفی می‌شود.

محمد اسماعیلی‌جوشقانی افزود: این سامانه بومی در کنار برطرف کردن مشکلات سامانه سپند، با هدف شفافیت مالی نرخ تعیین کرده، تراکنش‌های مالی ثبت شده و صورتحساب مالی نیز برای اولیای دانش‌آموزان صادر می‌کند.

وی تاکید کرد: تلاش شده ایرادهایی که سال‌های پیش برای جابه‌جایی دانش‌آموزان وجود داشت، امسال با راه‌اندازی سامانه جدید برطرف شود؛ چنان که نام‌نویسی رانندگان تنها از سوی سازمان تاکسیرانی انجام می‌شد اما در این سامانه، باید به تایید حراست اداره آموزش و پرورش نیز برسد.

رییس شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کاشان جلوگیری از توافق مالی پنهانی بین اولیا و رانندگان را از جمله مزیت‌های دیگر این سامانه بومی برشمرد و بیان کرد: همه اطلاعاتی که از سوی والدین دانش‌آموزان در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) درج شده، قابل انتقال به سامانه بومی است.

وی هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه بومی را کاهش دغدغه اولیای دانش‌آموزان برشمرد و گفت: حتی در این سامانه برنامه‌ریزی شده، هنگامی که دانش‌آموز سوار خودرو می‌شود، به والدین پیامک فرستاده شود.

اسماعیلی‌جوشقانی اضافه کرد: رانندگان باید با پرداخت مبلغی از سازمان تاکسیرانی کاشان کارت صلاحیت دریافت کنند و برای برطرف کردن برخی دغدغه‌ها نیز بر اساس شیوه‌نامه‌ای، حراست اداره آموزش و پرورش هم باید صلاحیت آنها مورد تایید قرار دهد.

وی دو شیفت کار کردن برخی رانندگان سرویس‌ها را از دیگر مشکلات این طرح عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به اعلام موردهایی از سوی پلیس راهور، مانند پذیرش گواهینامه‌های ب ۱ و ب ۲ با دست‌کم سن ۲۳ سال برای رانندگان، ممکن است نیروی واجد شرایط برای جابه‌جایی دانش‌آموزان محدود باشد.

رییس شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کاشان ادامه داد: تعدادی از خودروهای اولیای دانش‌آموزان هنگام توقف در برابر مدرسه‌ها از سوی پلیس جریمه می‌شوند اما افراد در زمینه حقی ندارند و تنها مجاز به جابه‌جا کردن فرزندان خود هستند.

وی بیان کرد: جابه‌جایی سایر دانش‌آموزان موجب می‌شود تا به عنوان سرویس مدرسه به شمار آیند که  این مهم تابع قوانینی است و والدین متمایل به انجام این کار، باید در چارچوب قانون نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

اسماعیلی‌جوشقانی تاکید کرد: پذیرفتن جابه‌جایی دانش‌آموزان بار مسوولیت مدنی دارد و باید راننده دارای بیمه‌نامه مسوولیت مدنی باشد، زیرا برخی خسارت‌ها مانند ماندن دست دانش‌آموز لای درب خودرو زیرپوشش بیمه‌های دانش‌آموزی و شخص ثالث نیست.

وی در مورد پرداخت حق سرویس نیز عنوان کرد: بر اساس آیین‌نامه، والدین باید حق‌الزحمه رانندگان را تنها به حساب مدرسه یا شرکت طرف قرارداد واریز کنند تا هر دو ماه یک‌بار به آنها پرداخت شود، وگرنه رانندگان حق دریافت وجه نقد ندارند.

رییس شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کاشان تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها راننده سرویس‌ها باید از ابتدای مهر تا  ۳۱ خرداد، آخرین امتحان، به دانش‌آموزان خدمات ارائه دهند.

دانش‌آموزان روستایی از تحصیل بازنمی‌مانند

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش کاشان در مورد سرویس جابه‌جایی دانش‌‎آموزان روستایی نیز اظهارداشت: نشست‌های مشترکی با رانندگان سرویس روستایی، بخشداران، دهیاران و اعضای شورای روستاهای اسلامی روستاهای شهرستان در این زمینه برگزار شده است.

موحدبخشی یادآور شد: نزدیک به ۶۰۰ دانش‌آموز روستایی در بخش‌های برزک، مرکزی، قمصر و نیاسر از یک روستا به روستای دیگر یا شهر انتقال داده می‌شوند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه به خانواده‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی اعلام شده برای تامین سرویس دانش‌آموزان روستایی کمک کنند، با تاسف البته تا کنون جز مواردی انگشت‌شمار از سوی خانواده‌ها، هیچ مبلغی از سوی دستگاه‌های دولتی برای این مهم پرداخت نشده است.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش کاشان تاکید کرد: در شرایطی که هیچ سرفصل بودجه‌ای و درآمدی برای جابه‌‍جایی دانش‌آموزان روستایی تعریف نشده، اما این اداره سالانه سه میلیارد ریال برای این مهم اختصاص می‌دهد.

وی تشریح کرد: حق سرویس دانش‌آموزان روستایی تا پایان اسفند ۹۷ با رانندگان تسویه شده و اداره آموزش و پرورش تنها نزدیک به ۴۵ روز را بدهکار است که درصدد پرداخت آن نیز هستیم.

از کیفیت پوشاک تا کارت بانکی دانش‌آموزی

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش کاشان در مورد انواع، نحوه دوخت و کیفیت لباس فرم دانش‌آموزان نیز بر مدرسه‌محوری تاکید کرد و گفت: نظارت بر همه این موارد به مدیران مدرسه‌ها سپرده شده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در معرفی و به کارگیری خیاطان هیچ نقش و مسوولیتی ندارد و افراد از سوی اتحادیه معرفی می‎‌شوند.

موحدبخشی افزود: با توجه به فهرستی که اتحادیه صنف خیاطان از واحدهای دارای مجوز در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد، مدیر مدرسه با توجه به مهارت و شرایط کار، خیاط را می‌تواند انتخاب کند.

وی عنوان کرد: در شرایط تنگناهای اقتصادی و با توجه به اینکه برخی دانش‌آموزان می‌توانند از پوشاک مدرسه دست‌کم تا سه سال استفاده کنند، از این رو تنها لباس‌های فرم دانش‌آموزان میان پایه تغییر کرده است.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش کاشان در ادامه نیز از طراحی و صدور کارت بانکی ویژه دانش‌آموزان این شهرستان برای نخستین بار در کشور  خبر داد و تشریح کرد: این کارت بانکی چنان طراحی و برنامه‌ریزی شده که دانش‌آموز تنها در مکان‌های ویژه‌ای مانند بوفه مدرسه یا فروشگاه نوشت‌افزار از آن استفاده کند.

به گفته وی، این کارت می‌تواند با سامانه‌های کارتخوان سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی کاشان نیز همسان‌سازی شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۵۷ هزار و ۶۹۹ نفر دانش آموز دختر و پسر در ۳۷۰ واحد آموزشی شهرستان کاشان سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.