به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، سید رضا نشاط مفیدی پیش از ظهر یک شنبه در حاشیه بازدید از  کارخانه موتورسیکلت کویر، در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در صنعت موتورسیکلت متأسفانه بیشتر محصولات و قطعات وارداتی است، اظهار داشت: موتور موتورسیکلت‌ها ۱۰۰ درصد وارداتی است اما سالیان سال روی تولید این بخش از موتور سیکلت کار شده و اگر شرایط لازم از نظر اقتصادی و حمایت‌های مورد نیاز صورت بگیرد می‌توانیم اصلی‌ترین بخش موتور سیکلت را ایرانی سازی و به صورت بومی تولید کنیم.

وی  افزود: متأسفانه از امکانات تولیدی کشور به درستی استفاده نمی‌شود، در بازدیدهایی که از مراکز مختلف داشته‌ایم به طور قطع به یقین می‌گویم ااکان تولید ۱۰۰ درصد ایرانی  قطعات موتورسیکلت را داریم اما از این توانمندی‌ها به درستی استفاده نمی‌کنیم و شاهد هستیم که محصولات وارداتی است. اقداماتی هم صورت گرفته که به دلیل وضع نشدن مقررات لازم این اقدامات متوقف گردیده است.

نشاط مفیدی با بیان اینکه رسانه‌ها باید مطالبه‌گر بومی سازی تولیدات در حوزه موتورسیکلت باشند، اظهار کرد: اگر اقدامات لازم انجام شود می‌توانیم نیمه دوم امسال شاهد این باشیم که موتورسازی و باتری سازی بومی و ایرانی راه اندازی شود، متأسفانه اکنون قطعات موتورسیکلت اغلب از چین و با برندهای متفرقه وارد می‌شود و برخی شرکت‌ها نیز به صورت محدود برندهای معتبر را وارد می‌کنند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه عمده مسائلی که در حوزه صنعت حمل و نقل شاهد آن هستیم نتیجه تصمیماتی است که ما به عنوان مدیران صنعت حمل و نقل اخذ کرده‌ایم، گفت: برخی مشکلات به دلیل مسائل بین دستگاهی و بین وزارتخانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت موتورسیکلت خیلی هماهنگی با وزارت صمت وجود ندارد و الزاماتی در مباحثی نظیر ایمنی ایجاد شده است که به نظر بنده باید با وزارت صمت و صنعتگران و توجه به نیازهای بازار مورد بازنگری قرار بگیرد، من هم به عنوان عضوی از خانواده صنعت خواهش می کنم که از بخشی نگری دوری شود و مسئولان نگاه کلان به عرصه صنعت داشته باشند.

نشاط مفیدی ایجاد مشکل در مسیر صنایع را دارای تبعات برای تمام جامعه دانست و تصریح کرد: امکان بازنگری در ضوابط، مقررات و شرایط وجود دارد، اگر شرایط صنعت به صورت مطلوب بود امروز برخی مشکلات از جمله نقدینگی در کشور کمتر وجود داشت و مشکلات کنونی به سراغ شرکت‌ها و صنایع نیامده بود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت بازنگری در قوانین و مقررات، عنوان کرد: تبعات محصولات بی کیفیت و ناایمن مانند تبعات تعطیلی صنایع است و لازم است دوستان استاندارد، مجموعه پلیس، وزارت کشور و شهرداری با صنایع همکاری بیشتری داشته باشند و نقطه شروع تحریک صنایع که شاهد افت آنها هستیم می‌تواند از شهرداری‌ها آغاز شود.

وی ادامه داد: شرایط جاری کشور اقتضا می‌کند هماهنگی‌ها و روش‌ها بازنگری شود، اگر در جنگ اقتصادی هستیم باید بدانیم با شرایط و ضوابط قدیمی نمی‌توانیم اقدامات جدیدی انجام دهیم، امروز نیازمند تصمیم جمعی و لحاظ کردن مسائل مختلف همه بخش‌ها است، نباید هرکسی صرفا به فکر بخش مربوط به خود باشد، ما در وزارت صمت باید در کنار توجه به فعالسازی و حمایت از صنایع مسائلی نظیر کیفیت و ایمنی و محیط زیست را در نظر داشته باشیم، بخش‌های دیگر نیز باید به همین صورت عمل کنند.

نشاط مفیدی بخشی نگری را باعث خاموش شدن و تعطیلی صنایع عنوان کرد و گفت: نخستین انتقاد من به صدور مجوزهای مجموعه وزارت صمت است، ابایی از انتقاد از دولت نداریم و می‌خواهیم از همه مجموعه‌ها و مسئولان مربوطه دعوت کنیم تا با هم اندیشی به حل و فصل مشکلات صنعت بپردازیم.

وی با اشاره به آغاز توسعه محصولات موتور سیکلت برقی در کشور، اظهار کرد: این مسأله از نظر تکنولوژی فاصله ما را با کشورهای پیشرفته کمتر کرده است و این یک جهش و پرشی است که سالها به دنبال آن بودی و فرصتی که پیش آمده را باید غنیمت شمرد، علیرغم نگرانی‌های موجود در عرصه محیط زیست و آلودگی هوا و کاهش قیمت موتورسیکلت‌های برقی، هنوز فکری برای حمایت از این محصولات شکل نگرفته است، باید سفارشات بلند مدت و با حجم بالا برای این صنعت ایجاد شود تا قیمت تمام شده محصولات کاهش پیدا کند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1256465
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.