حسن ساسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا  افزود: با وجود خنکی هوا و نزدیک شدن به فصل پاییز، مصرف درست و بهینه آب در بخَش‌های آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری و جدی در منطقه مرکزی ایران و این استان به شمار می‌رود ؛  منابع آبی سطحی و زیرسطحی در منطقه مرکزی کشور در سال‌های اخیر  کاهش یافته است، بنابراین مصرف بهینه آب باید در تمام طول سال و حتی در روزهای خنک رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط سرانه مصرف آب آشامیدنی و بهداشت در جهان ۱۲۰ لیتر در یک شبانه روز برآورد می‌شود، تصریح کرد: این میزان در کشور حدود ۱۵۳ لیتر است و نشان می‌دهد که در مقایسه با دیگر کشورها باید باز هم در مصرف مایه حیات کوشا باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: روش‌های نوین آبیاری در صنعت کشاورزی با بیشترین راندمان و بهره‌وری و شیوه‌های تخصصی استفاده از کمترین حجم آب در مجموعه‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی کوچک و بزرگ موضوعاتی زیربنایی به شمار می‌رود که همکاری تمامی متولیان این امور را می‌طلبد.

ساسانی با بیان اینکه اکنون ۵۶۹ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زاینده رود ذخیره شده است، اضافه کرد: به این سد۲۳ متر مکعب آب وارد و  ۸۰ مترمکعب بر ثانیه خارج می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تاکید کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون ۲ هزار و ۱۴۴ میلی متر در سرشاخه‌های زاینده رود بارش ثبت شد، این مقدار اگرچه در مقایسه با دوره زمانی بلند مدت (۴۴ ساله) افزایش داشت، اما به معنای این نیست که خشکسالی بیش از ۲ دهه در استان اصفهان را جبران کرده است. 

ساسانی با بیان اینکه تداوم جریان زاینده رود در سال آبی آینده منوط به تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز این رودخانه، خواهد بود، ادامه داد: افزایش و کاهش خروجی سد با هماهنگی و جلسات مشترک با جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان انجام می‌شود تا بتوان بیشترین بهره وری را در مصرف آب داشت.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان را تشکیل می‌دهد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

۶۰۲۲/ ۶۰۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.