منصور شیشه فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به گرمای تابستان افزود: اگر در سال های گذشته ماندگاری دمای بالا حدود یک ساعت بود امسال تا ۶ ساعت هم ماندگاری داشتیم.

وی با بیان اینکه همین امر باعث ایجاد احساس گرمای شدید در بین مردم شد، خاطرنشان کرد: از دهه سوم مرداد به تدریج گرمای هوا کاهش می یابد.

کلانشهر اصفهان در هفته اخیر، روزهای بسیار گرمی را پشت سر گذاشت به طوریکه بیشینه دمای آن روز سه شنبه این هفته به ۴۲ درجه سانتی گراد نیز رسید. بیشینه دمای هوا در استان اصفهان در مناطقی مانند چوپانان، خور و بیابانک و کاشان به حدود ۴۷ درجه سانتی گراد افزایش یافت.

شیشه فروش همچنین با اشاره به غرق شدن یک نفر در روز گذشته، گفت: این فرد در استخر کارگاهی در شهرک صنعتی اشترجان دچار غرق شدگی و فوت شد.

وی با تاکید بر اینکه همچنان از مردم می خواهیم که از شنا کردن در رودخانه و استخرهای کشاورزی و کانال های آب خودداری کنند، تصریح کرد: شهرداری موظف است در حریم رودخانه به طور مرتب، گشت کنترل و نظارت برای جلوگیری از شنا و ورود مردم به داخل رودخانه، داشته باشد.

از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۴ نفر بر اثر غرق شدگی در رودخانه، کانال های آب، استخرهای کشاورزی و استخر شنا در استان اصفهان فوت کردند.

۵.۵ هکتار از منابع طبیعی فریدونشهر طعمه آتش شد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۲ مورد آتش سوزی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته در حدود ۵.۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر اطفا شد.

شیشه فروش اضافه کرد: این حوادث در مزرعه کِیماس به وسعت سه هکتار و در بردآسیاب فریدونشهر به وسعت ۲.۵ هکتار به وقوع پیوست که مهمترین دلایل آن گرمای هوا، بادهای تابستانه گرم و بی احتیاطی ساکنان و گردشگران است.

وی با بیان اینکه از ابتدای فصل تابستان سال جاری تا کنون حدود ۴۰ مورد حریق در مراتع و عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست استان اصفهان داشتیم، اظهار داشت: بر اثر این حوادث حدود ۱۲۰ هکتار از عرصه ها، دچار حریق شد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه این حوادث نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافت، تاکید کرد: آموزش های ارایه شده نقش بسزایی در کاهش این آمار داشت.

استان اصفهان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی تشکیل می دهد و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) است.

با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، مسئولان هشدار دادند که احتمال آتش سوزی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از مراتع استان اصفهان وجود دارد و مردم و گردشگران باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

این مراتع با پوشش علوفه بیشتر در شهرستان‌های غربی استان از جمله فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت و چادگان قرار دارند و با گرم شدن هوا و ورود به فصل تابستان رو به خشکی می‌روند و مستعد آتش سوزی می‌شوند.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.