در این ارتباط دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دادگاه عمومی اصفهان فروردین ۸۸ با صدور رای طی، تصرف عدوانی حریم و بستر رودخانه توسط شرکت نیروگاه برق اصفهان را محرز و مسلم دانست و آن شرکت را به پرداخت جزای نقدی و رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه زاینده رود محکوم کرد.

اسفندیار امینی خاطرنشان کرد: این حکم تیرماه ۸۸ در دادگاه تجدیدنظر استان تایید و قطعی شد، اما سوال اینجاست که چرا این حکم طی ۱۰ سال گذشته اجرا نشده و باید دید مسئولیت پیگیری اجرای حکم با چه دستگاهی بوده است.

وی اضافه کرد: همچنان شاهد احداث در حریم و بستر رودخانه توسط شرکت نیروگاه برق هستیم، چرا با وجود ارسال اخطاریه های قانونی قانون توزیع عادلانه آب توسط شرکت آب منطقه ای برای نیروگاه از سال ۹۶ تا  ۹۸ هیچ اقدامی از سوی مدیران مجموعه انجام نگرفت و  ساخت و سازها در آن افزایش پیدا کرد  و حتی مادی نایج که معبر حقابه کشاورزان منطقه دستگرد خیار واقع در غرب اصفهان هست نیز کاملا تصرف شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در این ارتباط جلساتی با نمایندگان این نیروگاه برگزار شده و جلسات دیگر با حضور مسوولان نیروگاه و همچنین شرکت آب منطقه ای برگزار می کنیم تا طی ۷۲ ساعت مشکلات رخ داده برطرف شود و به یک جمع بندی برسیم.

امینی افزود: مقدار برداشت تمامی صنایع استان از رودخانه زاینده رود ۲۰۰ میلیون متر مکعب و میزان برداشت آب توسط این نیروگاه از رودخانه ۵۴۰ لیتر بر ثانیه است، البته مقادیر یاد شده باید پس از تخصیص آب به حقابه داران محقق شود که البته این امر هیچگاه محقق نشده است.

نیروگاه اصفهان واقع در غرب این کلانشهر در حاشیه زاینده رود و دامنه تپه های محله قائمیه قرار گرفته است، این نیروگاه در جنوب غربی شهر اصفهان و در فاصله ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب آهن، به وسعت تقریبی۷۴ هکتار واقع شده است. درحال حاضر نیروگاه اصفهان با پنج واحد بخاری به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات شامل دو واحد ۳۷.۵ ، یک واحد ۱۲۰ و دو واحد ۳۲۰ مگاواتی به شبکه سراسری برق کشور متصل است.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان به دلیل جریان دوره ای زاینده رود و خشکی های متوالی این رودخانه و توقف نسبی کشاورزی در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با اجتماع در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه از زاینده رود و حل مشکلات معیشتی خود را خواستار شدند. 

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

زاینده رود به طول بیش از ۳۸۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد. 
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است. 

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.