گونه‌هایی مانند قوچ و میش، کل و بز، کاراکال، گربه شنی، کفتار، گرگ، روباه، پلنگ، جبیر، هوبره و زاغ بور که جزو گونه‌های کمیاب و درحال انقراض ویژه اقلیم کویری است، در پناهگاه حیات وحش خارو به چشم می‌خورد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: منطقه شکار ممنوع خارو با وسعت ۱۰۲ هزار هکتار از نقاط بکر شهرستان اردستان و در جوار پارک ملی کویر، به دلیل نداشتن تداخل با املاک شخصی و روستاها از ظرفیت منحصر به فردی در منطقه کویر مرکزی ایران برخوردار است.

حسین شواخی افزود: پس از بازدید بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست از این منطقه و اعلام نظر موافق، در نهایت موضوع ارتقای منطقه خارو و کوه بزرگی نائین در مجموع با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار در آخرین نشست شورای عالی محیط زیست کشور به ریاست حجت الاسلام روحانی مصوب شد.

وی یادآور شد: خارو با میزبانی گونه‌های گیاهی و جانوری گوناگون، نخست در سال ۹۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و از سال ۹۴ طرح ارتقا در دستور کار مسوولان امر قرار گرفت.

نزدیک به ۲ میلیون هکتار از عرصه‌های استان اصفهان در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که یک میلیون هکتار پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش است و یک میلیون هکتار دیگر نیز منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شود.

اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان واقع است.

۷۴۳۱/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.