علی هنردان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که اصفهان مهد مردمان هنرمند و سخت کوش است، افزود: این شهر همواره بخصوص در نیم قرن اخیر سرآمد شهرهای اسلامی بوده و بی دلیل نیست که آن را از گذشته "نصف جهان" می‌خواندند.

وی با طرح این سوال که چه کس یا کسانی اصفهان را ساختند و نگاه داشتند؟ بیان کرد: با نگاه به تاریخ و سیر تحول جامعه، نهادها و دولت‌های ملی و محلی گذشته در می یابیم برغم تغییر و تحولات دولتی و نهادی، اصفهان تا دوره مدرن همواره پا در رکاب و رو به توسعه بوده است.

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد: از این رو می ‌توان نتیجه گرفت عنصر ثابت و پایدار این حرکتِ کیفی و روبه رشد چیزی جز حس تعهد و مشارکت شهروندان اصفهانی نبوده است.

وی تصریح کرد: از زمان پیدایش دولت مقتدر و روزی ده (اکتشاف نفت و افزایش درآمدهای ملی) به دلیل حذف و کمتر شدن نقش مردم، شهر دچار تغییرات برون زا شده و تکلیف آن را نه مردمان، بلکه دولت‌ها و سیاست های فراشهری مشخص کردند و از این رو امروز شاهد رشدی خارج از اراده جامعه محلی و تا حدودی ناپایدار هستیم.

هنردان گفت: رشدی که پیامد آن معضلاتی چون فقر شهری، آلودگی زیست محیطی و کمبود آب را به وجود آورده و یا تشدید نموده است.

وی اضافه کرد: برای خروج از معضلات این رشد ناخواسته چاره‌ای جز برنامه ‌ریزی و تلاش برای تخفیف و رفع مسائل نیست اما در جعبه ابزار سیاست‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای الگویی فراتر از طرح های جامع سنتی وجود نداشت.

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد : از این رو با هماهنگی مدیریت شهری و شهروندان اصفهانی طرحی نو صورت گرفت که حاصل آن عقد قرارداد و میثاق‌نامه تهیه طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین بود.

وی اظهارداشت: این طرح در چارچوب آموزه های اسلام و در انطباق با سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی تلاشی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در رفع مسائل شهری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری است.

وی اضافه کرد: هرچند ابتکار عمل و شروع این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به عنوان یک نهاد دولتی و حاکمیتی انجام گرفت، اما ضمن توافق و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مدیریت شهری این طرح با مشارکت تمامی ذینفعان شهری در حال تهیه است که از دیگر خصوصیات این طرح می توان به مسأله محوری، مشارکت و شفافیت در امور اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، در طرح جامع نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به تمام موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می شود و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

کلانشهر اصفهان بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ دارای بیش از یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن جمعیت و ۲۱۳ کیلومتر مربع وسعت است.

/۶۰۲۶/۹۹۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.